Denkoefening. Stel dat hypothetisch de Vlaamse regering uit Brussel wegtrekt, hetzij om pragmatische redenen hetzij door onafhankelijkheid, wat vinde gijle dan dat de nieuwe Vlaamse hoofdstad moet worden? En waarom, uiteraard, pro's en contra's zijn welkom!
Ik heb al een aantal keren van mensen gehoord dat Antwerpen een logische keus zou zijn.
Ik kom zelf ook uit Antwerpen maar vind dit een slecht idee. Vooral omdat daar voor niet-Antwerpenaren nooit een consensus over zou zijn, zeker West-Vlamingen en Limburgers hebben het niet zo op ons 'dikkenekken' (sic) dus die zouden dan wel eens nog liever een unitair België willen dan Antwerpen als Vlaamse Hoofdstad?
Logischer zou ik vinden bijvoorbeeld Gent, misschien aanvaardbaarder as compromis tussen (O- en W-)Vlamingen en Brabanders. Of Zijn West-Vlamingen toch zo rivaliserend met Genteneirs dat ze dan nog liever Antwerpen zouden zien?
(Leuven ligt, doordat Brussel nu een 'gat' is op de Vlaamse landkaart, teveel afgelegen in een hoekske en dus niet optimaal bereikbaar vanuit heel et land.)
Mechelen heeft zeker zijn centrale ligging als voordeel, en dicht bij Brussel dus da schilt in de verhuiskosten

Bovendien een vrij neutrale stad, wegens nogal vervelend (saai), dus dat zou van niemand te erge tegenreacties oproepen. En zo kan die stad meteen nog wat ontwikkeld worden tot iets groter dan het provincienest dat het nu is (het grootste tegenargument dat ik van een vriendin die in Mechelen werkt, erop kreeg).
Vergelijk het met de Australiërs die wegens rivaliteit tussen 2 grootsteden Melbourne en Sydney, dan maar een compleet nieuwe hoofdstad Canberra uit de grond stampten tussen de twee in gelegen?
Bovendien heeft Mechelen ook al de traditie van hoofdstad onder bijv. de Oostenrijkers.
Mijn voorkeuren zouden zijn Gent of Mechelen. Bij nader inzien is Mechelen dan toch beter want neutraler tov. Gent dat misschien voor Antwerpenaren moeilijker te verteren zou zijn.
Pleidooien?
PS
Gelieve dit niet om te vormen in een discussie tegen of voor Vlaamse onafhankelijkheid want daar zijn der al genoeg van; dees topic gaat dan ook alleen over een fictief scenario. Als ge vindt dat het in Brussel moet blijven koet-ki-koet (en Français), daar is in dit scenario geen rekening mee gehouden want in deze denkoefening is Vlaanderen Brussel dus kwijt anders is het ook niet interessant om over te praten hé.