Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Daar gaan treinstakingen nu eens aan verhelpen sé.
Volgens mij gaan nog meer mensen met de auto rijden als de trein niet betrouwbaar genoeg is.
Ge hebt weer de verkeerde quote gekozen . 
|
Idd, spammie-Corse bewijst het nog maar eens dat hij zijn naam alle eer aan doet.
En zijn onzin dat zelfs TGV-treinen gemiddeld milieuvriendelijker zijn als de gemiddelde auto is al tientallen keren weerlegt in diverse studies (staan ergens op politics.be, ziedaar:
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=83 studie Delft, opmerking TNO ! )
Een Amerikaans voorsmaakje (waar relatief weinig kernenergie is); maar waar ze wel de hele verkeersinfra en onderhoud enz... meeberekenen wat ze in andere studies zelden doen, maar wel aanduiden dat daar zeker rekening mee gehouden moet worden ( TNO ):
Citaat:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4684631884.htm
Bescherm het milieu, neem het vliegtuig
maandag 08 juni 2009 om 20u00
Bescherm het milieu, neem het vliegtuig
Een treinrit is vervuilender dan een vliegtuig over dezelfde afstand. Dat schrijft het wetenschappelijke magazine 'New Scientist'. In vergelijking met auto's op de weg en treinen op het spoor, heeft het luchtverkeer namelijk weinig infrastructuur nodig.
In een nieuwe studie van de universiteit van Californië werd de uitstoot van 11 verschillende manieren van transport met elkaar vergeleken. De onderzoekers Mikhail Chester en Arpad Horvath keken niet alleen naar de effectieve uitstoot van de verschillende transportmiddelen, zoals auto, trein, bus of vliegtuig, maar ook naar de uitstoot bij de constructie en het onderhouden van de vervoermiddelen en hun infrastructuur, alsook naar de benzine die nodig is om ze te laten rijden.
Op die manier werden de vervoermiddelen volgens dezelfde criteria vergeleken. Chester en Horvath deden dat door uit te rekenen hoeveel passagiers elke trein, vliegtuig, bus of auto tijdens zijn levensduur zou vervoeren en hoeveel kilometers ze zouden afleggen. Ook onderzochten de wetenschappers hoeveel elk infrastructuurelement - zoals sporen, wegen en luchthavens - wordt gebruikt tijdens de levensduur.
Met de bijkomende bronnen van vervuiling, wordt de uitstoot van broeikasgassen bij de trein meer dan verdubbeld. Bij langeafstandstreinen moet niet alleen de motoruitstoot in beschouwing genomen worden, maar ook de bouw van de stations, de aanleg van de sporen, parkings en liften.
...]
|
Zelfs politiekers ontdekken het.
standaard.be schreef:
Citaat:
donderdag 08 januari 2009 | Bron: belga
De trein zal niet dé oplossing zijn voor het milieu, zegt Kamerlid Pierre-Yves Jeholet (MR) donderdag in de kranten van de groep Vers l’Avenir.
"Alle treinen die tijdens de dag leeg rijden verzwaren de milieubelasting. We moeten de mensen absoluut aanzetten om de trein en bus te nemen eerder dan de wagen, maar ik stel vast dat er op bepaalde tijdstippen nagenoeg niemand in de treinen zit. Beneden een zeker aantal passagiers vervuilt een trein of bus dan meer dan een auto", aldus Jeholet.
Jeholet geeft aan dat de gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer voor een wagen uitkomt op 218 gram, voor een bus op 832 gram en voor een trein op 3.085 gram. "Voor een groep van tien personen blijft het gebruik van drie auto’s dus milieuvriendelijker dan het gebruik van een bus."
Jeholet pleit voor een aangepast aanbod van openbaar vervoer gebaseerd op complementariteit en doeltreffendheid. Hij wil weinig doeltreffende bussen en treinen geschrapt zien en wil een beter aanbod tijdens de spitsuren.
|
Auto´s worden elk jaar zuiniger en zuiverder, weet iemand de evolutie bij treinen ? (hangt natuurlijk ervan af ´hoe zuiver´ electriciteit opgewekt wordt)
Even willekeurig googlen betreft CO2-evoluties opgelegd door de EU-richtlijnen:
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-in-2008.dhtml
De in België verkochte auto's hebben vorig jaar 3,2 procent minder CO2 per kilometer uitgestoten dan in 2007. Dat blijkt uit een onderzoek van Transport & Environment (T&E). De organisaties Bond Beter Leefmilieu, Komimo en Greenpeace vragen dat Europa ook verplichte doelstellingen oplegt voor bestelwagens.
De in België verkochte wagens stootten in 2008 gemiddeld 148 gram CO2 per kilometer uit (tegen 153 gram in 2007), goed voor de zesde plaats in een rangschikking van 25 Europese lidstaten die T&E opstelde. Het Europese gemiddelde bedroeg in 2008 153,5 gram CO2-uitstoot per kilometer. Tegen 2015 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens in Europa gedaald zijn tot 130 gram per kilometer, zo legt Europa op. Vanaf 2012 wordt deze norm geleidelijk ingevoerd.
Uit het onderzoek van T&E blijkt dat de fabrikanten die het verst van de normen verwijderd zijn, in 2008 de grootste inspanningen leverden. Zo maakten Mazda en Suzuki een grote sprong voorwaarts. Ook BMW scoort goed, met een reductie van 10 procent ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van in de Europese Unie verkochte auto's in 2008. Autoconstructeurs die de voorbije jaren al veel inspanningen leverden, boeken nu minder vooruitgang. Voorbeelden daarvan zijn Fiat en Peugeot-Citroën, maar zij verkopen wel de gemiddeld zuinigste auto's van de EU.
Bestelwagens
Bond Beter Leefmilieu, Komimo en Greenpeace vragen zo snel mogelijk bindende normen voor bestelwagens. "Momenteel scoren bestelwagens slecht wat betreft efficiënt verbruik en bijgevolg ook CO2-uitstoot. En er is weinig vooruitgang op dat vlak", zegt Wouter Florizoone, projectmedewerker mobiliteit van Bond Beter Leefmilieu. Hij wijst erop dat er de laatste tien jaar ook 50 procent meer bestelwagens werden verkocht. "Besparingen in dit segment kunnen aanzienlijke winst opleveren voor het milieu. Ook bedrijven zouden aanzienlijk kunnen besparen op brandstofkosten." (belga/lpb)
|
Aja, CO2 is enkel een broeikasgas, voor de andere (uitlaat)emissies zijn er de EU-emissienormen (ondertussen aangeland euro 5/ (zelden 6) voor nieuwe voertuigen), die steeds strenger worden voor alle brandstofmotoren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
En er zijn landen die daar - via verkeersbelasting en accijns - meer gebruik van maken om hun voertuigpark serieus te verschonen:
Citaat:
Schadstoffreduzierte Kraftfahrzeuge in Deutschland [Bearbeiten]Nach Angaben des Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA) von Januar 2010 erfüllen 42,5 % (17,7 Millionen) aller in Deutschland zugelassenen Personenkraftwagen (41,7 Millionen) die Abgasnorm Euro 4. Im Jahr 2009 wurden die Euro-4-Normwerte lediglich von 37,3 % der zugelassenen PKW erreicht. [6]
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...in_Deutschland
|
Maar nu ben ik zelf aan het spammen geraakt in mijn ijver.
