Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito
Ubuntu is erg gebruiksvriendelijk geworden en lijkt mij meer en meer eerstekeus voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker dan Windows, o.a. door het Softwarecentrum. Mijn Nvidiadrivers werden spontaan gevonden en geïnstalleerd na twee klikken. En een heel systeem om zeep helpen door een onervaren gebruiker is ook al moeilijk, die kan wel zijn eigen gegevens om zeep helpen, maar niet het systeem. Voor mensen die af en toe eens surfen, een mail sturen, een brief schrijven en afdrukken, een spreadsheet gebruiken, hun foto's beheren en bewerken,... is Linux en vooral Ubuntu ideaal. Gamers blijven meer op hun honger. Maar sommige hardware is wel degelijk moeilijk te installeren en vereist tweaken van bestanden zoals /etc/network/interfaces, commandline opdrachten (en waren we daar niet van verlost sinds DOS dood was?) �* la sudo apt-get install build-essentials libglib2.0-0. Daar knappen veel mensen op af. Onlangs heb ik bij een bejaard familielid dat onder deze occasionele gebruikersdefinitie valt Ubuntu van 0 af geïnstalleerd omdat bij de upgrade van 10.10 naar 11.04 iets niet vlekkeloos was gebeurd.
Dat zijn toch wel kleine kantjes die irriterend werken. Maar als je gaat kijken naar Linux van 10 jaar geleden en nu, is er immens veel veranderd op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Ik ben benieuwd binnen weer eens 10 jaar...
|
Iderdaad, bij de installatie van de 11.04 versie kan (of kon)er al eens iets mislopen, zo werkt mijn updatebeheer niet meer, maar geen probleem ik doe dat nu via synapticpakketbeheer.
Ik CS af en toe en dat werkt prima, btw Steam is aan een linux versie aan het werken.