Het punt van LDD is dat dokters mogen staken, luchtvaartcontrolepersoneeel, loodsen,cipiers en alle arbeiders en bedienden in de "privé"...
Indien er zoiets is als "stakingsrecht" is dat er voor iedereen !
De "opsplitsing" is een gevolg van een "europese richtlijn" die er o.m. reeds voor zorgde dat
spoorwegstellen in het goederenverkeer van andere maatschappijen zich op de installaties van infrabel kunnen bewegen. Waar die "opsplitsing" in onze buurlanden redelijke effecten heeft gehad op de rentabiliteit schijnt het in België toch het een en ander minder vlot te verlopen.
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat spoorvrachtvervoer op korte afstanden altijd minder rendabel zal zijn : het grote vrachtvervoer dat gerelateerd is aan het havengebeuren in Antwerpen en Zeebrugge gaat "in transit" over Frankrijk en Duitsland
& nog verder : de hoofdkoek van die vrachtinkomsten komen resp. de DB en de SNCF toe. Een EU "vrachtmaatschappij" die over de totaliteit van de inkomsten kan beschikken en kan inspelen op vrachtverkeer aan hoge snelheid zou volgens mij wel rendabel kunnen werken.
In een dergelijk consortium zouden minstens NS en NMBS aan één zeel moeten trekken : ze hebben dezelfde belangen daar ze alhoewel zij de vracht genereren slechts over een fractie van de inkomsten wegens het kleine gebied waar ze operationeel zijn kunnen beschikken.
__________________
Tempo toleras
sed vero aperas
|