Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2011, 11:50   #36
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn oog viel op een nieuwsbericht van de nva, waar ik las:
(maar waarin ik even de aandacht vestig met wat kleurtjes en vetjes ...)

Daarom wou ik eens vragen aan onze linksgerichte medeforummers wat zij hiervan denken.
Wisten ze dit trouwens ? Namelijk dat nationalisme in de rest van de wereld het omgekeerde (is) lijkt als bij ons (de kleinere gehelen zijn 'vrijheidsstrijders', de grotere gehelen zijn de conservatieve grotere gehelen.
En dat links en rechts daar niet mee te maken hebben.

Ziin de linkse Basken dan tegen de internationale solidariteit? Of zijn ze alleen tegen solidariteit met de Catalanen en de Andaluziërs ?

Afijn, in welk licht zien jullie eigenlijk de Vlaamse kwestie ??
Dit is eigenlijk appelen met peren gaan vergelijken.

Stel nu dat de Belgische staat een "nationale' taal zou gehad hebben, anders dan de taal in Vlaanderen en Wallonië;

Stel dat de Belgische staat een fascistische dictatuur had geweest of zou zijn;

Stel dat Vlaanderen en Wallonië (in welke mate dan ook) een gewapende verzetsbeweging zouden hebben, die teert op Marxisme;

Stel dat er politieke gevangenen en vluchtelingen zouden zijn;

Stel dat er sprake zou zijn van staatsterrorisme;

Stel dat er één welbepaalde stroming steevast buiten de wet zou gesteld worden;

Stel dat.... enzovoort. Dan kunnen we misschien een vergelijking gaan maken.

Of stel zelfs dat de Vlaamse beweging niet de fundamentele fout zou gemaakt hebben om de Walen tot vijand te bombarderen, maar wel en uitsluitend de Belgische staat als dusdanig, en altijd zou opgeroepen hebben tot samenwerking en solidariteit met de Walen, dan kunnen we misschien iets gaan vergelijken...

Of nog dat het volstrekt dagdagelijks normaal zou zijn dat Vlaams-nationalisten en Waals-nationalisten met elkaar zouden omgaan, elkaars taal zouden spreken, naar elkaars concerten zouden gaan enzovoort enzovoort... Dan misschien vergelijken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 25 mei 2011 om 11:52.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden