Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm
Vroeger zou niet van belang zijn?
Het was nochtans vroeger, dat de eerste gastarbeiders naar België kwamen. Vroeger dat ik mijn eerste Spaanse kameraden leerde kennen (de Marokkanen moesten nog komen), waarvan sommige ouders letterlijk in grotten hadden gewoond.
Vroeger toen er nog koloniale en daarna post-koloniale belangen (en uitbuiting) speelden, die mee de aanzet gaven tot een immigratiegolf.
Ik denk dat iemand die "vroeger niet belangrijk" vindt moeilijkheden heeft om maatschappelijke feiten in een juist perspectief te zetten.
Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. En aan het feit dat ik een jaar of vijftien ouder ben, natuurlijk.
|
Ik had moeten nuanceren. Ik vind binnen deze context, waar het over vrijzinnigheid en hoofddoeken gaat, het historische van ondergeschikt belang. Wie zich geroepen voelt een hoofddeksel te dragen waar teksten van twee millennia oud naar refereren moet dat maar weten. Ik lig daar niet wakker van.
Als er al iets wordt verboden dan moeten we ook consequent zijn. Laten we dan ineens al die opzichtige kruisen verbieden die opvallend door heel wat inwijkelingen worden gedragen.
Wat mij betreft, als vrijzinnige, heb ik er niets op tegen.