Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 22:11   #164
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Noem mij trouwens eens wat bevolkingsgroepen op (die buiten een planeconomie leven) die onafhankelijk staan van het kapitaal en het kapitalisme!
Wat dacht je van alle zigeuners, de Amish, de Mennonites, de Brethren, en tal van stammen die volledig afgezonderd leven van de 'moderne wereld'.
Daarnaast zijn er zoals aangehaald ook tal van mensen die helemaal niet in dienst van 'een kapitalist' werken, alle zelfstandigen en beoefenaars van een vrij beroep met name.
Ik zou zo zeggen dat die groep die jij aanhaalt, wel een groot deel van de wereldbeviolking is, en dat deze zeer invloedrijk is... Ik had toch gezegd dat je met een marginaal getal als 0.1% weinig rekening mioet houden, uitzonderingen bevestigen de regel... Je gaat toch niet zeggen dat alle arbeiders in een woonwagen moeten gaan zitten om een nomadisch bestaan te leiden.
Citaat:
Jij wil de economische situatie in sommige Afrikaanse landen gewoon hier terug introduceren!
Ik ben een absoluut voorstander van een gegarandeerd basisinkomen...lap daar gaat uw vooroordeel.
Ik zou het appreciëren dat ge niet in mijn plaats probeert te denken, ik denk dat ge al moeite genoeg hebt om voor uzelf te denken.
U schreef zelf dat crisissen in het kapitalisme mede worden veroorzaakt door minimumlonen, lijkt me dan logisch dat ik daaruit afleid dat u tegen die uitkeringen bent!

Citaat:
Inderdaad, democratie is democratie, nietwaar, maar je vergeet blijkbaar wel dat je echt wel op begrip van mensen kunt rekenen als je in een bepaalde situatie zit... Er kan immers een grote mate aan verdraagzaamheid zijn, omdat het doel van de economie niet meer het maken van winst is, maar enkel het vervullen van de noden van de bevolking...
En om aan al die noden van de bevolking te kunnen voldoen zal er natuurlijk niet aan winstmaximalisatie gedaan hoeven te worden hé! Je vergeet blijkbaar dat mensen hun levensstandaard almaar toeneemt en dat niemand bereid zal zijn om die terug kleiner te zien worden, het zal dus met andere woorden noodzakelijk zijn om ieders levensstandaard op te trekken. Maar kom daar ging het niet om, er gaat dus inderdaad “democratisch” beslist worden waarin ik het meest productief ben voor de samenleving en wat ik dus ook het liefst doe?! Hoeveel mensen gaan er voorstander zijn van zo een systeem denkt ge?!
Ik denk dat ten eerste de meerderheid van de wereld naar een hoger niveau zou evolueren, en dat bovendien ook hier in het westen een heleboel mensen onze samenleving kotsbeu zijn, niet iedereen is namelijk zo tuk op geld en winst hoor... De meeste mensen vinden geld gemmakkelijk maar het is nooit een doel op zich, gelukkig leven kan je nu eenmaal niet met veel geld!