Discussie: Medische vraag
Los bericht bekijken
Oud 28 juni 2004, 10:39   #2
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Klopt de volgende redenering?

Wanneer ge verbrand zijt door de zon, gloeit ge. Dit moet ongetwijfeld energie kosten. Is het daarom dat ik nu een vermoeide indruk heb?
Dat zal wel energie kosten, maar of het daar aan ligt? Ik denk niet dat daar echte verklaringen voor zijn.
Zonlicht heeft ook andere effecten. Bepaalde hormonen/neurotransmitters komen bijvoorbeeld vrij (ge wordt er soms happy van). Het aanwezig zijn van die stoffen, of het plots wegvallen van die stoffen na het zonnen, kunnen ook allerhande effecten hebben, waaronder moeheid. Dit zijn maar opties, maar ik weet het in ieder geval niet zeker.

Zat je aan de zee? Want een andere bekende volkswijsheid is dat je moe wordt van aan de zee te zijn, meestal wordt het toegeschreven aan de lucht. En het is zeker waar, ge moet mijn kinderen eens zien als we een dagje naar zee zijn geweest, die zijn bekaf, ook al hebben ze de hele dag in de buggy gezeten.
Maar ook daarvan heb ik geen idee hoe dit komt, en ik denk niet dat de wetenschap dit al onderzocht heeft.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden