Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
volkomen akkoord.
Waarom ze steeds die termen "angst" en "paniek" uit de schuif halen is me een raadsel. Ik vind het gewoonweg NIET leuk om op een tram of trein te zitten met een hele troep mensen die geen Nederlands spreken, de boel op stelten zetten, geen manieren kennen en een vijandige houding aannemen.
Als ik turks wil horen op de bus, dan ga ik op verlof naar Turkije. Dan heb ik er tenminste het leuke klimaat er nog bij. In Gent wil ik Gents horen op de bus.
en dat heeft niks met "angst" of "paniek" te maken. Maar in ieder geval vind ik het ondertussen héél erg dat ik familieleden heb die hun leven hebben gegeven bij het verzet tegen de Duitse bezetting. Moesten we de klok kunnen terugdraaien, ik zou lekker meegecollaboleerd hebben. Blijkbaar is het niet correct om dat niet te doen volgens de huidige politieke correctelingen. nationalisme is foei en laten we de invasie van de kolonisten vergemakkelijken door plat op de buik te gaan.
Hoezo angst?
|
Ik ben ook een regelmatige tramverbruiker !
bedenk dat er in New York 5 talen als "officieel" erkend worden, de toestand in de grote europese steden en in het bijzonder in de Lage Landen evolueert steeds verder naar meertaligheid. Overigens Marokkaanse jongeren zijn doorgaans 5 talen machtig nl.
-Het Algemeen Nederlands
- het Antwerps Dialect (in antwerpen)
- Het gebreekige "allochtoon-nederlands"
- Het Noordafrikaanse arabisch
-het Koerdisch
Ik denk dat hun taalvaardigheid na natuurlijke selectie binnen enkele jaren de
West Europeanen van Noordafrikaanse afkomst geen windeieren zal leggen !
Overigens gaat in Antwerpen (de stad met de grootste nationaliteitendivesiteit ter wereld) het aandeel van de Noordafrikanen fel achteruit ten voordele van allerlei andere nationaliteiten... Het is een echte uitdaging om op de tram te kunnen achterhalen welke nationaliteit/taal nu weer aan de beurt is Swahili, Lingala,Soinghalees, Kzaks, Estisch, Grieks, Fins...
Nou ja, voorstellen om terug te keren naar een soort ééntaligheid die er ongetwijhfeld zo rond de invallen van de Noormannen was kunnen altijd de moeite zijn.