Discussie: Kerk zoekt geld!
Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2011, 22:43   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

kan het kloppen dat de verplichting voor haar priesters en kloosterlingen om (meestal tegen hun natuur in) celibatair te leven mee leidt tot een wildgroei van allerlei vormen van verdoken seksueel misbruik? het kan niet de enige reden zijn. in de madrassa's in afghanistan en pakistan komt seksueel misbruik ook voor, de daders zijn daar helemaal niet celibatair. toch kan het volgens mij een belangrijk element zijn.

als dat zo is, is het instituut dat deze tegennatuurlijke verplichting oplegt dan niet mede verantwoordelijk?

vrede,

redwasp
Ik denk dat het voor een deel zeker in elkaar steekt zoals je hier uiteenzet.
Maar af en toe denk ik ook dat het anders zou kunnen liggen voor vele 'gevallen.
Zou het niet mogelijk zijn, dat pede-perverten het vereiste celibaat als dekmantel gebruikten om 'lastige' vragen te vermijden?
Ze hadden op vraag van hun werkgever geen normale sex.
Maar intussen gingen ze ongestoord hun gangen met koorknapen, misdienaars en anderen uit hun omgeving, bovendien nog eens afgeschermd door de glorie en het aureool dat hun ambt begin en midden vorige eeuw nog genoot.

Ik blijf steeds verantwoordelijkheid zoeken bij het individu.
Ongeacht wat een instituut je oplegt, (en het priestaardschap was zeker geen verplichting) kan je toch nog steeds je eigen geweten volgen, en je eigen oordeel maken.