Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2011, 11:55   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard Bloedige maand in Afghanistan

Na de liquidatie van Osama Bin Laden was het even relatief rustig. Het leek wel of de gehele Taliban afdeling collectief een week rouw hield. De week na de dood van Osama vielen er bij aanslagen slechts drie doden.

Daarna staken de Taliban strijders echter terug van wal, en opvallend was dat er veel niet-US soldaten het slachtoffer waren. Procentueel meer dan ik ooit al gezien heb.

Om de cijfers wat te duiden. In maart kwamen 39 soldaten om het leven waaronder één canadees en één Georgiër (en nog een 6-tal Britten, maar ook die zijn nogal oorlogszuchtig).
In april sneuvelden er 51, deze keer slechst één Brit, plus twee Polen, een Noor en een Fransman.

Na de week platte rust werd een bloedige mei maand ingezet. 59 doden waaronder vele Europese slachtoffers.
-2 Roemenen, 2 Fransen, 2 Hongaren, 4 Britten, 1 Gëorgiër, 3 Australiërs, een Jordaniër (bestaan die zo?), een spanjaard, drie Duitsers, een Canadees en een Tsjech.

Ik vraag me af wanneer er voor het eerst een Belg sneuvelt, en wat de reacties hierop zullen zijn. Zou men meteen pleiten voor een onmiddelijke terugtrekking? Ik denk Sp.a en Groen alvast wel...
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden