Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
En de discussie ging volledig niet over het nationalistisch deel van de ijzerbedevaart; maar over de vredesboodschap en het al dan niet hypocriete karakter.
Dat is als in een discussie over het sociaal economisch programma van de NVA toch ineens roepen dat het niet meer over nationalisme moet gaan! Terwijl het inderdaad ging over een organisatie die ook nationalistisch ging, maar het ging op die moment helemaal niet over het nationalisme van die vergadering. :/
Ik denk dat je daar dus je eigen focus in de discussie hebt gelegd.
|
Oh maar het is heel terecht dat je de rechtse vlaams-nationalisten zou aanvallen op hun hypocrisie. Maar die zitten hier dus niet op het subforum links, je kan dat beter in een ander subforum doen lijkt mij.
De linkerzijde van de vlaams-nationalisten heb ik daarentegen al vaak vertegenwoordigd gezien op allerhande vredesmanifestaties. Op Kleine Brogel bvb. En iemand als Nelly Maes heeft ook jarenlang een groot engagement getoond voor de vredesbeweging. En in 1991 waren de SP met Frank VDB en de toenmalige Volkusunie met Vic Anciaux zodanig tegen wapenleveringen aan Saudi-Arabië dat ze zelfs de regering hierover hebben laten vallen.
Dus, die kritiek gaat op voor al die rechtse vlaams-nationalisten (genre Theo Francken vd NVA ook, met zijn stoer gebrul over 'we go to war', en zeker voor de Ijzerwake-fasco's, die nazi-militarisme verdedigen en vergoelijken). Maar de linkse vlaams-nationalisten hoeven volgens mij hierover geen lessen te krijgen van een ultra-liberaal. Of spelen jullie wel een rol van betekenis in de vredesbeweging misschien? Dan heb ik daar in ieder geval nog nooit op gelet...