Citaat:
Dat klopt. Dan rest nog de vraag wat er terecht is aan het onderscheid tussen homo- en heteroseksuelen wat betreft het burgerlijk huwelijk.
|
Uit respect voor de traditie, de betekenis die eraan werd gegeven en om de vele instellingen die erop tegen zijn vond ik dat je het moest laten zoals het was. Het homohuwelijk ligt nu eenmaal gevoelig in veel landen, een geregistreerd partnerschap meestal niet (of veel minder). Bij een geregistreerd partnerschap het probleem van 'weigerambtenaren' ook niet, ik heb het althans nog nooit gehoord in tegenstelling tot bij homohuwelijken. De overgrote meerderheid van de mensen vindt homoseksualiteit niet zo'n probleem meer, maar velen vinden een huwelijk voor hun niet bestemd, niet waarvoor het bedoeld is.
Het geregistreerd partnerschap kan trouwens ook door hetero's worden afgesloten, dus echt ''homo-apartheid'' kan je dat niet noemen vind ik.
Citaat:
Dat zou ik niet durven zeggen. Het gaat niet zozeer om het trots zijn om dat kenmerk, dan wel het ervoor uitkomen en zijn leven te leven naar dat kenmerk. Voor iedere homoseksuele persoon is dat een innerlijke emotionele strijd. Voor sommigen een strijd die ze jammer genoeg niet aankunnen. Zelfmoord is nog altijd de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge homoseksuelen. Daarom alleen al heeft de gay parade zijn "nut", al is het maar om aan die jonge homoseksuelen te laten zien dat ze niet alleen zijn en dat ze zich nergens voor hoeven te schamen.
|
Daar heb je weer gelijk in, en het is denk ik maar een kleine minderheid tijdens de parade die wat overdreven doet. Dat overdreven gedoe hoeft voor mij niet zo, maar voor de rest mogen ze van mij demonstreren en paraderen wat ze willen, zoals ieder mens.
Citaat:
Niets. Zoals ook niets heteroseksuelen belet om mee te doen aan de gay games. Het doel is juist om te laten zien dat er veel homoseksuele atleten zijn. De sportwereld is immers nog een van de laatste bastions waar homoseksualiteit een taboe is.
|
Het bastion waar nog het grootste taboe op homoseksualiteit is het leger denk ik. Maar dat je dit taboe ook nog binnen de sportwereld hebt geloof ik best. Maar ik denk dat het in dit geval, een openbaar evenement, niet helpt om dit taboe te doorbreken door niet mee aan de normale spelen maar je eigen 'Gay Games' te organiseren. Dan blijft het gewoon zoals het is.