Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2011, 01:25   #162
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Neen, maar ik merk dat je op alles wat maar even Van Aelst aanraakt 'schiet'. En ik heb je reactie gelezen na zijn uitspraak over de belangrijkheid van het Frans. En eerlijk gezegd: die reactie vond ik erover.

N-VA gaat akkoord met de grond van de zaak (en die kan niemand ontkennen), niet met de vorm waarin Van Aelst zo poneerde.

Als N-VA werkelijk niets van de Franstaligen moest afweten, zoals je stelt, dan zou die partij deze impasse al lang ten top hebben gedreven. Ze is blijven praten ondanks bijvoorbeeld de manier waarop de Franstaligen georchestreerd de nota-BDW, zonder hem te lezen, hebben afgeschoten.

Het Franstalige misprijzen tegenover Vlaanderen is enorm: ik heb het hier al een paar keer gezegd: ga naar de forums van de Franstalige kranten en je wordt als Vlaming automatisch flamingant. Dat misprijzen wordxt door Van Aelst, op zijn crue manier weliswaar, aan de kaak gesteld.

Franstaligen 'zoeken' alleen maar N-VA - en veelal nog BDW - omdat zee weten dat je daar alleen schrik moet van hebben omdat de andere Vlaamse partijen toch buigen voor het Franstalige dictaat. Dat CD&V nu een beetje weerwerk levert is de verdienste van de rechte lijn die N-Va aanhoudt en het feit dat CD&V nog een openstaande rekening met de Franstaligen hebben uit 2007. 5José Happart zei daarstraks nog in Mise au point dat de Franstaligen de Vlamingen in 2007 met hun voeten gespeeld hebben. EN ... zoiets doe je bij een Vlaming maar één keer.

Dat hoef je ook niet, maar je kan het een ander ook niet ontzeggen zijn mening weer te geven, ook al strookt die helemaal niet met de jouwe.
En met Franstaligen bedoel ik Belgen die Frans spreken of het chic vinden om Frans te spreken, dus geen Fransen. Ik merkte al op dat je die lijn te snel doortrekt. Wij hebben, buiten de EU, weinig of niets politiek met Frankrijk te maken, wel met de franstaligen (in België).

Sorry, maar nu overdrijf je. Van Aelst was cru, maar er zat een niet te ontkennen waarheid in zijn boodschap.
Ik weet dat je niet automatisch anti-N-VA bent, maar wel francofiel. Niets mis mee op voorwaarde dat die voorliefde je niet verhindert van de zaken in de juiste context en objectief te bekijken.
U blijft bij uw visie, ik blijf onverminderd bij de mijne. We zijn het dus niet eens, en dat mag.

Eén bemerking : het is toch wel een beetje schrijnend dat u mij hier onverbloemd als “francofiel” omschrijft. U moet toch wel al gemerkt hebben dat ik er geenszins voor terugdeins om scherpe kritiek te hebben op de houding van de Franstalige Belgen – mijn eigen taalgenoten nota bene – ten aanzien van de Vlamingen. U mag zelf eens nagaan hoeveel Fransen u zult vinden die
• voldoende geïnteresseerd zijn in de Belgische poespas om zich daarover een objectieve mening te (willen) vormen
• in weerwil van hun Belgische taalgenoten ruime sympathie zullen betonen voor de verzuchtingen van de Vlamingen
• één en ander tegen de stroom in zullen komen verkondigen (in betrekkelijk aanvaardbaar Nederlands nog wel) op een Vlaams forum

Welnu, als er dan eens zo ééntje is, volstaat het dat zij niet zomaar goedschiks kan aanvaarden dat de eerste de beste dommekloot haar taal en cultuur publiekelijk als “onbeduidend” omschrijft en haar land en de landen waar haar taal wordt gesproken als “onbeschaafd” bestempelt om haar meteen als “francofiel” te kenmerken. Wat had u dan wel verwacht ?

Ik zal het zeer eenvoudig stellen, mijnheer : als voor de Vlamingen de enige “goeden” degenen zijn die bereid zijn hun taal, cultuur en land door hen te laten beschimpen, dan zullen de Vlamingen op geen vrienden moeten rekenen buiten de grenzen van hun gewenste ministaat. En zonder Europese steun en goedkeuring kunnen zij die wensdroom op hun buik schrijven, dus een minimum aan verstand gebruiken bij publieke politieke uitspraken zou geen kwaad kunnen....
Gwylan is offline