Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder
In het zuiden is Nederlands geen verplichte tweede taal terwijl het Frans in Vlaanderen dat vanaf het vijfde leerjaar wel is.
|
Dat lijkt me toch een sterke aanwijzing dat Franstaligen de kennis van het Nederlands niet belangrijk vinden. Het argument dat Frans een belangrijkere taal is dan Nederlands gaat in Belgische context echter niet op. Vlaanderen heeft evenveel redenen om het Engels de tweede taal te maken als Wallonië, maar doet dit niet. Dit voorbeeld toont dat Wallonië helemaal niet 'Belgicistisch' is mijns inziens. Ik schat dat men inderdaad neerkijkt op de taal van de Vlamingen.
Zo kan ik begrijpen dat er bij onderhandelingen enkel Frans gesproken wordt. Waarom is dat niet 50/50 bijvoorbeeld? Ik schat dat het gewoon minder vlot als er Nederlands gesproken wordt. En de Franstaligen hebben daar geen probleem mee. Die vinden dat normaal dat enkel de taal van de minderheid gesproken wordt. Jammere houding. Dit is geen land op die manier...dit zijn kenmerken van kolonialisme (zeker als men dan ook nog eens begint over grondgebied overhevelen).
Ik zie nooit een geldstroom van Zuid naar Noord gaat. Als ik de houding van de Franstalige 'Belgicisten' op dit forum bestudeer merk ik superioriteitsgevoelens en opportunisme, geen solidariteit met het Noorden van België.
Ivm taal. Weet iemand hoeveel % van de Franstaligen het Nederlands kiest als tweede taal? Onderscheid Brussel en Wallonië misschien. Dat cijfer lijkt me een mogelijke maatstaf om het Belgicisme en respect voor de Vlamingen van de Franstaligen te pogen te kennen.