Straatsburg, 7 juni - Het Europees Parlement keurde vandaag de herziening van de Eurovignetrichtlijn goed met een meerderheid van 505 stemmen voor. Het principe dat de vervuiler betaalt voor luchtervuiling en geluidshinder staat hierbij centraal.
Mathieu Grosch, coördinator in de commissie transport voor de EVP-Fractie: "De herziening die we vandaag goedkeuren is belangrijk, maar betekent slechts een kleine stap in de goede richting. De regeling is immers niet bindend en ze geldt enkel voor zware vrachtwagens vanaf 3.5 ton ofwel 12 ton. In het plenair debat wees Mathieu Grosch erop dat het belangrijk is dat de verkeerstol op basis van effectieve kosten wordt berekend: "Voor bedrijven die investeren in een schone, duurzame voertuigen moet - tenminste in de eerste periode - een uitzondering op de tolheffing worden gemaakt."
Er moet ook worden gestreefd naar een harmonisering van de apparatuur waarmee vrachtwagens worden uitgerust, stelde Mathieu Grosch: "Het kan niet door de beugel dat bedrijven 27 verschillende apparaten voor de berekening van de tolheffing moeten inbouwen in hun vrachtwagens. Vooral voor transportbedrijven die grensoverschrijdend actief zijn, zou dit een enorme kost en overlast betekenen. Het Europees Parlement dringt daarom aan op een nauwe samenwerking tussen de lidstaten voor de ontwikkeling van de tolheffingapparatuur."
Tenslotte wijst het Parlement erop dat de tolheffing niet louter een aanvullende bron van inkomsten mag vormen voor de lidstaten, maar dat de inkomsten uit de heffing ook effectief moeten worden besteed. Mathieu Grosch: "We hebben de lidstaten verplicht een deel van de opbrengsten uit de tolheffing te investeren in de verbetering van de verkeersinfrastructuur en mobiliteit. De heffing moet onder meer dienen om projecten te financieren die luchtvervuiling en geluidsoverlast verminderen."
"De herziene Eurovignetrictlijn had ambitieuzer gekund, maar betekent alvast een stap in de juiste richting," besluit Mathieu Grosch.
Bron:
politics.be