Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
ik refereer naar "turkskes" in de zin van jonge kinderen of jonge mensen die legerdienst moeten doen in een land waar ze niet wonen en waarvan ze soms zelfs de taal niet meer kennen.
Ze kunnen die legerdienst gelukkig wel afkopen (iets van 5000 euro). leuk.
turken kunnen inderdaad hun nationaliteit afzeggen, maar dan is er weer iets met erfenisrechten of zo. Nochtans zijn al de inwijkelingen toch zo arm als de straat als ze naar hier komen? Blijkbaar gaat het dikwijls over landerijen en familiegronden.
|
Moet lukken dat 1 van mijn collega's vorig jaar die legerdienst is gaan doen.
Je kan die niet volledig afkopen(normaal gezien), maar -naar gelang welke ambtenaar je als dienstplichtige treft- kan je de dienstplichtperiode van 18 maanden tot 4 of 6 weken laten verkorten, voor de luttele som van €5000 +.
(het zou me niet verbazen dat voor hogere bedragen leukere postjes mogelijk zijn, geen 18 maanden Koerdistan, maar 3 weken nabij een grote stad)
Als je de dienstplicht niet vervult, dan verzaak je aan elk wettelijke regeling in Turkije als het op erfenisrechten en dergelijke aankomt. Zeer nadelig voor hen die wel een huizeke/lapje grond in een toeristenval kunnen erven nietwaar.
Ander nadeel is de bergen gezever die men kan krijgen aan de grens als men nog eens familie wil bezoeken.
Een "dubbelpaspoortige Turk met dienstplichtvervulling" kan gewoon de Turkse pas bovenhalen, en redelijk vrij en zonder toeristentaxen Turkije binnenwandelen/rijden/vliegen of huppelen.
De niet langer Turk zijnde dienstplicht-ontwijker kan zich aan de Turkse grens wel aan zeer doorgedreven controles en taxen verwachten. Als ie nog binnen mag...