Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Dan is het niet onverstandig niks te zeggen over die genocide. Paraplu van onwetendheid opsteken.
|
Die buurman kan in alle privacy in DIT land, zijn mening weergeven. Hij kan dat echter niet in alle openheid indien hij een openbare functie waarneemt in dit land.
Citaat:
Waarom zou Suqar_7loe dat niet doen, alleen maar voordelen aan verbonden nietwaar?
|
Nooit heb ik zo'n spijt gehad om een volledig artikel niet te saven. Maar jammer maar helaas.
Ik herhaal dus nog even het gevonden stukje eruit;
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door professor Twan Tak
Maar wat zijn volgens u dan precies de problemen?
Het belangrijkste probleem is een conflict van plichten. De relatie tussen staat en onderdaan kent niet alleen rechten maar ook plichten. Wie onderdaan is van één bepaalde soevereine staat, ontleent daaraan niet alleen voordelen maar ook lasten en plichten. Je kunt bij een dubbele nationaliteit rechten gaan opstapelen, maar je moet ook rekening houden met botsende plichten. Iemand met een dubbele nationaliteit is immers onderdaan van twee rechtssystemen, met ook twee systemen van plichten. En dat leidt al snel tot botsingen. Een dubbele nationaliteit suggereert in feite dat het feit dat je onderdaan bent van land X geen consequenties heeft voor het feit dat je ook onderdaan bent van het land Y. Met andere woorden: je Nederlanderschap heeft geen consequenties voor de eisen die de Marokkaanse nationaliteit aan jou als onderdaan stelt. Maar waar moet iemand dan zijn militaire dienstplicht vervullen? Hoe zit het met belastingen en uitkeringen? En wat doen we wanneer land X een straf stelt op de beschadiging van de belangen van de staat, terwijl dat in land Y allerminst zo gezien wordt en een bepaald standpunt dat door land X als schadelijk wordt ervaren, in land Y juist zeer gewenst is.
Dat lijkt me een abstracte manier om te zeggen dat mevrouw Albayrak wel heel stil werd toen haar Turkse nationaliteit haar belette de Armeense kwestie als genocide te bestempelen, terwijl dat in Nederland toch niet ongebruikelijk is, en dat haar dubbele nationaliteit dus tot een beperking van haar vrijheid, in het bijzonder van haar vrijheid van meningsuiting, leidde.
Juist, maar als wetenschapper ben ik nu eenmaal gewoon in abstracties te spreken.
|
Even heb ik overwogen om mijn mond niet open te doen over de problemen die Suqar zal ondervinden aan de grens. Niet dat ik enige dankbaarheid voor die informatie verlang, ze zal me hopelijk toch niet geloven.
Maar ik heb die uitleg al eens gehoord van een Marokkaanse onderdaan die enkel op haar naam moést aantonen dat ze een marokkaans paspoort had.
Nu weet ik dus niet welke achternaam Suqar heeft, ze kan evengoed Janssens heten als ze een Belgische vader had, en dan is er geen probleem natuurlijk.