Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2011, 17:52   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D23B8FE3

Volgens een recent onderzoek vindt 2/3 van de NVA-kiezers dat de federale staat moet blijven, maar met meer bevoegdheden voor gemeenschappen en gewesten. 10% van de NVA-zou zelfs terug willen naar het unionistisch België. Slechts 17% van de NVA-kiezers zou Vlaamse onafhankelijkheid willen.

Wat hebben die kiezers dan wél met elkaar gemeen? De kiezers zijn overwegend rechts-konservatief en staan wantrouwig tegenover migranten. Dit hebben ze met het rechts-konservatief belgicisme gemeen. Misschien dan toch niet zo verwonderlijk dat er ook belgicistische unionisten op NVA stemmen? NVA heeft bovendien een rechts-liberaal ekonomisch programma op maat van werkgeversorganizatie VOKA.

Wat kunnen we daaruit leren? Dat de doorsnee NVA-kiezer liever een rechts België dan een links Vlaanderen heeft.
Misschien staan ze wel 'wantrouwig' tegenover migranten, maar toch niet 'vijandig', me dunkt.

Anders stemmen ze voor de verkeerde partij.

Er zetelen immers migranten voor de N-VA in het parlement (Kamer én Senaat), en straks staan er gegarandeerd opnieuw migranten op de kieslijsten.

Hoewel ik zelf ook niet zo gelukkig zou zijn met een 'rechts België' - ik verkies een écht (geen pseudo-/bcbg-/salon-) links Vlaanderen - lijkt het me wel een logisch uitvloeisel van de resultaten van de laatste verkiezingen: méér dan 60% van de Belgische kiezers stemde immers voor een gematigd tot radicaal 'rechtse' partij.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline