Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D23B8FE3
Volgens een recent onderzoek vindt 2/3 van de NVA-kiezers dat de federale staat moet blijven, maar met meer bevoegdheden voor gemeenschappen en gewesten. 10% van de NVA-zou zelfs terug willen naar het unionistisch België. Slechts 17% van de NVA-kiezers zou Vlaamse onafhankelijkheid willen.
Wat hebben die kiezers dan wél met elkaar gemeen? De kiezers zijn overwegend rechts-konservatief en staan wantrouwig tegenover migranten. Dit hebben ze met het rechts-konservatief belgicisme gemeen. Misschien dan toch niet zo verwonderlijk dat er ook belgicistische unionisten op NVA stemmen? NVA heeft bovendien een rechts-liberaal ekonomisch programma op maat van werkgeversorganizatie VOKA.
Wat kunnen we daaruit leren? Dat de doorsnee NVA-kiezer liever een rechts België dan een links Vlaanderen heeft.
|
Misschien staan ze wel 'wantrouwig' tegenover migranten, maar toch niet 'vijandig', me dunkt.
Anders stemmen ze voor de verkeerde partij.
Er zetelen immers migranten voor de N-VA in het parlement (Kamer én Senaat), en straks staan er gegarandeerd opnieuw migranten op de kieslijsten.
Hoewel ik zelf ook niet zo gelukkig zou zijn met een 'rechts België' - ik verkies een écht (geen pseudo-/bcbg-/salon-) links Vlaanderen - lijkt het me wel een logisch uitvloeisel van de resultaten van de laatste verkiezingen: méér dan 60% van de Belgische kiezers stemde immers voor een gematigd tot radicaal 'rechtse' partij.