Ik heb ja gestemd op de poll.
Wanneer ik rond kijk in m'n vrienden- en kennissenkring, dan zie ik een hele hoop mensen die gestopt zijn met hun avondjes uit naar pakweg Antwerpen of Brussel. Waarom? Omdat mensen de indruk hebben gekregen door al die VB propaganda dat je, als je een voet in Antwerpen of Brussel zet, je zeker het slachtoffer zult worden van één of ander gruwelijk misdrijf. Dit is het beeld dat vele mensen hebben gekregen van Antwerpen of Brussel, hoewel ze nog nooit slachtoffer geworden zijn van iets in die steden.
Gevolg: geen kat die daar nog rondloopt natuurlijk. En dus: niks meer van sociale controle, lege straten betekent je straten overgeven aan criminaliteit.
Waar ik woon merk je dat er steeds meer allochtonen bijkomen. De criminaliteit is echter gedaald. Toch gaan mensen zich een heel stuk onveiliger voelen want 'waar allochtonen zijn, is automatisch criminaliteit' - de boodschap van het VB zoals die overkomt bij de mensen. Dus ze blijven maar binnen 's avonds en tja.... dan krijg je een verlaten stad.
Dus JA, de VB-propaganda maakt mensen bang die voorheen niet bang waren en die eigenlijk ook geen reden hadden om bang te zijn, ik heb het dan over de mensen die in een buurt of stad wonen waar er weinig criminaliteit is. (ik zeg dus NIET dat je in sommige buurten geen reden hebt om bang te zijn hé). En het VB houdt mensen weg uit de grootsteden die net zoveel behoefte hebben aan bezoekers, waardoor sommige buurten steeds meer verlaten worden...
|