Mag ik toch even opmerken dat je hier nu wel aan een aantal zaken zeer makkelijk voorbij gaat.
1)De relaties tussen Indië en Pakistan en Indië en China zijn nu niet bepaald hartelijk te noemen wat wel eens een rem zou kunnen zijn op hun succes. (en ook de spanning tussen bv. Vietnam en China)
2)Als China werkelijk de dollar wil kapot maken kunnen ze dit tamelijk makkelijk het enige nadeel is dan wel dat, dat ook het doodvonnis is voor hun eigen economie. De belangrijkste markten voor Chinese goederen blijven nog altijd de westerse dus zolang China zo afhankelijk blijft van de export naar de VS (en EU) verwacht ik geen al te agressief beleid op korte termijn.
3) De VS heeft niet langer het potentieel om DE supermacht te blijven in de komende 50 jaar dus het zou hen helemaal niet zo slecht uitkomen om zich iets meer op de achtergrond te kunnen terugtrekken door een agressiever buitenlands beleid van de door jou vermelde landen. Hoe dan ook zal de VS zijn absolute machtspositie in de wereld aangetast zien worden dus misschien is het zelfs beter voor hen dat dit gebeurt voor ze zichzelf in een gigantische schuldenberg steken om de schijn op te houden. (ze zullen nog wel steeds zeer invloedrijk blijven)
4)Economische zijn er dan wel zeer indrukwekkende groeilanden bij maar het gaat nog lang duren voor ze de welvaart van het westen evenaren. Momenteel is de helft van de totale welvaart over de hele wereld nog altijd in handen van de VS en de EU (31 000 000 van de 63 000 000 miljoen dollar) en dan reken we er nog niet eens Japan, Canada, Australië, Zwitserland, Noorwegen en andere westerse landen bij. Dit gaat natuurlijk wel afkalven maar het gaat nog lang duren voor het effect er helemaal is. (momenteel is bv. Italië nog altijd een pak rijker dan Indië)
Ik zie deze landen op termijn wel Amerika zijn hegemonie doorbreken maar deze coalitie heeft voor de rest een duidelijk gebrek aan een gemeenschappelijk doel. Er zitten te veel tegenstrijdige belangen tussen. Ik verwacht dus niet dat de monopolaire macht van de VS zal vervangen worden door een monopolaire macht van dit nieuwe superblok maar eerder door een multipolaire wereld.
Laatst gewijzigd door Arouet : 14 juni 2011 om 11:42.
|