Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Gister las ik in de krant Hugo Schiltz die zei dat het multiculturalisme nooit gewerkt heeft en nooit zal werken.
Wat zou hij daar in godsnaam, ik bedoel, gvd, mee bedoelen?
En al die melting-pots dan overal ter wereld, die in veel gevallen sterke bloeiende naties geworden zijn?
|
Het grote verschil tussen onze samenleving en die "grote melting pots" (ik neem aan dat u op de US doelt), is dat wij hier een systeem van sociale zekerheid en herverdeling hebben dat bijzonder verregaand is. Er zit in ons systeem bijlange niet dezelfde incentive om te integreren. Da's in de VS wel anders, daar moet je uit je schulp komen wil je niet langs de straat kreperen. Bovendien mag je de "melting-pot" ook niet overdrijven... europeanen hebben een oude cultuur (rijker aan ervaring en tradities) en da's zowel een voordeel als een nadeel. Dus simplismen op dit vlak zijn ... nou ja "simplismen".
Ik had het in een andere thread reeds gesteld: de grenzen van ons land mogen voor mijn part zo open zijn als men maar wil... zodra de sociale zekerheid strikt wordt voorbehouden aan diegenen die er ook daadwerkelijk toe bijdragen. Eens zien wie er uit het zuiden dan nog geïnteresseerd zal zijn om hier te komen kreperen in het koelere noorden.