Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik ben in Brussel geboren en getogen, heb me nooit gediscrimineerd gevoeld door Franstaligen.
Ik heb me echter wel als Brusselaar, die af en toe een franstalig vriendinnetje had, zwaar gediscrimineerd gevoeld in de Brusselse rand, waar al decennia lang een regelrechte hetze tegen Franstalige migratie wordt gehouden.
Verder moet ik u nog even opmerken dat de Vlamingen een zeer beperkte minderheid zijn in Brussel, waarvan een nog veel beperkter deel samenhokt met als enig doel de flamingant uit te hangen. Of hoe moet ik anders cafe "'t ezelsbrugske" omschrijven?
Peace's bewering alsof ik geen Brusselaar zou zijn, en bovendien een verrader, raakt kant noch wal. Mijn kennis van Brussel zou alom bekend moeten zijn bij de mensen die mijn posts op dit forum al gelezen hebben. Of het nu over de Blaasstraat in de Marollen gaat, of de Toison D'or, maakt niets uit: Ik ken Brussel, want ik leefde er 20 jaar.
|
Moest ikzelf franskiljon zijn ik had ook geen problemen gehad in Brussel enfin toch niet met de franstaligen. Ikzelf ook geboren en getogen Brusselaar (groot gezien dan van Sint Agatha Berchem) heb nog het geluk gehad in één van de meest Vlaamse gemeenten te leven van Brussel. Spijtig genoeg is dit ondertussen ook al veranderd en zijn bepaalde wijken 's avonds te vermijden. De Vlamingen die het kunnen verhuizen naar de rand of zelfs verder! Nu geef ik toe dat dit niet zozeer een probleem van discriminatie is maar eerder van allochtonisering.
Maar als Vlaming moest ik toch meerdere keren meemaken dat men weigerde uit onwil om nederlands te spreken en meermaals kregen wij haatproza te lezen van het racistische fdf! Dit is er niet op verbeterd! Vlamingen laat men creperen in franstalige ziekenhuizen en kunnen soms zelfs bij de politie niet meer terecht in hun taal (agenten die meestal wel arabisch of turks kennen)!