Discussie: verkeersveiligheid?
Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2004, 21:03   #43
Vince
Vreemdeling

Vince's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Met twaalf doden en zeven zwaargewonden was het weer een bloedig weekeinde op de Vlaamse wegen. Ondank reflecterende nummerplaten, flitspalen om de hoek van elke straat en superboetes is de veiligheid op onze wegen weer zo'n fabeltje van deze paarse regering!
de verzuring slaat weer toe bij opper-Blokker Jan Hyoens
1) het aantal doden is dalend
2) jij doet alsof er een oorzakelijk verband is tussen flitspalen, superboetes en 12 individuele ongevallen. Je weigert maw in te gaan op de echte oorzaken van die individuele ongevallen, die enorm uit elkaar kunen liggen, gaande van verblidn door de zon, of onoplettendheid, of roekeloos rijgedrag, of dronkenschap, neen voor Jan Hyoens zijn die 12 ongevallen overduidelijk gerelateerd aan "de regering".
Ongelooflijk hoe sommigen zelfs met het waanbeeld rondlopen dat die 12 doden er niet zouden geweest zijn met het VB in de regering, echt triestig...

Sedert eind de jaren 80 is het dodencijfer voortdurend dalend, dit heeft jammer genoeg niks te maken met verkeersbeleid maar wel met het steeds veiliger worden van de wagens. Duitsland had vorig jaar een recordjaar, met het laagste aantal doden op de weg in 25 jaar, terwijl er in de laatste 20 jaar fundamenteel niks veranderd is aan de verkeerswetgeving.

Ik kan me trouwens alleen maar aansluiten bij de mening dat de regering falikant gefaald heeft bij het uittekenen van het nieuwe verkeersbeleid.
Flitspalen, mobiele camera's, extra personeel op de parketten, superboetes, aanpassing van de boetecategorien...Zolang het geld opbrengt mag het, maar structurele maatregelen(uitgebreidere rijlessen, betere infrastructuur, verkeersopvoeding op school)? Ho maar, die kosten geld en dat kan nu eenmaal niet, honderden doden of niet. Dat speelt gene rol.

Symptoombestrijding. Niet meer en niet minder.