Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke
Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het voor de Griekse bevolking een pak beter zou uitdraaien mochten ze geen geld meer aannemen en inderdaad Griekenland bankroet laten draaien, dan hebben ze tenminste de kans in heropbouw, nu worden ze enkel de melkkoe die nog geen melk heeft voor de EU
|
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, dat Griekenland gewoon 'fuck you' zegt tegen alle schuldeisers, zijn eigen nationale bank opricht en zelf een nationale munt in omloop brengt die RECHTSTREEKS door de overheid wordt uitgegeven in plaats van geleend.
Het concept staatsschuld is de grootste miskleun ooit in de politieke geschiedenis van Europa geweest, dat geld is immers toch fiduciair en kan daarom schuldenvrij en rentevrij worden uitgegeven.
Het grote probleem is echter dat niet zozeer Griekenland in de schulden zit - schulden zijn maar een hersenspinsel - maar dat de banken die dat geld uitgeleend hebben (eigenlijk verzonnen hebben) dan in zware problemen komen.
Griekenland failliet laten gaan is Dexia, Deutsche Post, BNP Paribas, Santander, ... allemaal failliet laten gaan en dat mag niet gebeuren want dan zou de heersende klasse héééééél hard geraakt worden.
Enfin, wat mij betreft hoe rapper alle banken vallen hoe beter.