Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Dit vooroordeel wordt niet enkel volop gebruikt door de Nederlanders, maar ook door de Fransen. Toen ik in Libanon was werd ik weer geconfronteerd met datzelfde vooroordeel. Belgen zouden, volgens hen, behalve dom ook straatarm zijn. De Libanezen hebben die vooroordelen op hun beurt overgenomen van de vroegere Franse kolonisator.
Wat mij echter zo intrigeert is ... waar komt dit vooroordeel vandaan? Ik ben ervan overtuigd dat in elk vooroordeel wel een kern van waarheid zit. Zo zou het best kunnen dat het verhaal van de 'domme Belg' ontstond in de negentiende eeuw toen deze gebieden nog gebukt gingen onder een groot analfabetisme. Of is het gewoon het Nederlands - Frans dialect dat 'dom' lijkt in de oren van menig Fransman of Hollander.
Hebben jullie enig idee?
|
Wat zijn Belgen ook alweer? 
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »
(Friedrich Nietzsche)
|