Lezersbrief uit De Standaard.
Ik wilde toch even reageren op de recente nieuwsberichten i.v.m. de "golf van antisemitisme" die zich de laatste dagen blijkbaar voordoet. Uit de berichtgeving kan ik opmaken dat het gaat om lastigvallen en zelfs geweldpleging met moslimjongeren als daders en joden als slachtoffers. Laat mij beginnen met te zeggen dat zulke praktijken totaal niet door de beugel kunnen en dat er in elk geval tegen opgetreden moet worden. Maar laat me er meteen bij zeggen dat er toch ook een en ander genuanceerd mag worden.
Dat deze misdrijven door de joodse gemeenschap als "antisemitisme" worden beschouwd, tot daar aan toe, maar dat de media daar gretig op inspelen, vind ik wat te ver gaan.
Ik vertel u graag als achtergrond wat meer over mijn studententijd in onze hoofdstad.
Ik heb vier jaar les gevolgd aan de VLEKHO hogeschool, vlakbij het Noordstation, een buurt die algemeen als onguur bekend staat. Enkele voorbeelden van voorvallen die zich toen voordeden:
- dagelijks werden studenten op weg van het station naar school verbaal en zelfs fysiek belaagd(schelden, vuile praat, betastingen van boezem en billen bij vrouwelijke studenten...)
- ikzelf heb bovenstaande zaken meermaals meegemaakt. Eenmaal was ik samen met twee vriendinnen op weg naar het station toen wij vanaf de overkant van de straat door
allochtone jongens (14 �* 15 jaar) met stukken baksteen werden bekogeld. De inslagen van de stenen op de gevels achter ons waren duidelijk zichtbaar. We konden gelukkig wegduiken achter enkele geparkeerde wagens en hebben daar doodsbang een kwartier lang gezeten, tot de jongens weg waren.
- eenmaal bleek een studente 's ochtends in een wagen te zijn gesleurd en pas later die dag dook ze weer elders in de stad op, totaal ontredderd. Ik weet persoonlijk niet wat er intussen met haar was gebeurd, maar kan me een paar minder prettige dingen inbeelden. Ze heeft in elk geval nooit meer een voet op school binnengezet en heeft haar opleiding elders voltooid.
Alle dergelijke voorvallen konden op school worden gemeld, waarna ze werden gebundeld in een dossier dat op regelmatige basis aan het commissariaat van Schaarbeek werd overgemaakt. Wat er daar verder mee gebeurde (en OF er überhaupt iets mee werd gedaan...) weet ik niet. Feit is dat er nooit verbetering in de situatie is gekomen in de vier jaar die ik er heb doorgebracht.
Dit even om aan te tonen dat niet alleen joden in ons land slachtoffer zijn van dergelijke misdrijven, want dat zijn het tenslotte. Wat wij destijds in Brussel hebben meegemaakt, kon echter niet worden geklasseerd onder de noemer "antisemitisme". Was het misschien ook daarom dat het in de media nooit ter sprake is gekomen of dat er nooit tegen is opgetreden?
Suzy Vandecasteele
www.standaard.be