Dat er zoveel meer flitpalen in Vlaanderen staan is nogal logisch!! In Wallonië vallen er simpelweg ook VEEL minder verkeersdoden, dus die zijn daar helemaal niet zo hard nodig...
Voor zover ik mij goed heb laten informeren gaat het geld van verkeersboetes in de algemene pot! (Dus dat geld wordt niet rechtstreeks gebruikt voor verkeersveiligheid of politie)
Nu is de vraag of die pot regionaal of federaal is...
Als hij regionaal is, dan is al het klagen hier onterecht.
Als hij federaal is (wat ik vermoed), dan ligt de schuld bij de federale machten...
Als de bewering in deze topic juist is (waar ik vanauit zal gaan, alhoewel ik het moeilijk kan geloven), dan moet je toch wel weten dat dat geld NIET betaald wordt van de verkeerboetes!!! Want dan kan je even goed zeggen dat de gratis bussen in Hasselt betaald worden door de verkeersboetes, net als de straaterlichting, het onderwijs,...
De mentaliteit die hieroverheerst is er weer een van: "Wallonië krijgt meer geld, dus Vlaanderen moet onafhankelijk."
Nog nooit eraan gedacht dat er ook naar een oplossing kan gezocht worden?
Als je België terug een (nagenoeg) volledig federaal stelsel maakt:
- spaar je veel geld, doordat er slechts één regering is ipv de zes regeringen die we nu hebben
- wordt iedereen op dezelfde manier, en even veel gecontroleerd op misbruiken op de RSZ, dus is er geen reden van klagen meer
- worden flitspalen geplaatst waar ze nodig zijn, ongeacht of dat nu Vlaanderen, Wallonië of Brussel is...
- moet er geen geld verdeeld worden tussen de verschillende gewesten, en kan er dus rechtstreeks geld gegeven worden waar het nodig is, eveneens zoner onderscheid tussen de gewesten...
Bovendien wil ik er even op wijzen dat het bedrag dat de Belgische staat misloopt door fiscale fraude veel groter is dan het bedrag van de transfers... Het gaat namelijk om een bedrag van 17,5 miljard euro!! En gisteren las ik in de krant dat onderzoek heeft aangetoond dat veruit vooral Vlamingen zich wagen aan fiscale fraude...
Heb ik Wallonië daarover horen klagen?
|