Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Volgend jaar zal het 175 jaar geleden zijn dat één van de allergrootste blunders in de Europese geschiedenis zich voordeed: de oprichting van de Belgische staat. De Vlamingen belandden zo in een Franstalige eenheidsstaat die er j�*�*�*�*�*�*ren over zou doen om onze taal te erkennen, en bleef nog lang onze cultuur als minderwaardig beschouwen.
Zelfs tot op de dag van vandaag blijft de dreigende verfransing van Nederlandstalige gebieden bestaan.
1830 is dus een is een zwart jaartal.
Weet er iemand wat er in 2005 zoal te doen is? Ik heb zelfs iets gehoord van festiviteiten!
Ik vraag me af welke Vlaming het in z'n hoofd zal halen om de onderdrukking van de Vlamingen te gaan vieren!
[size=2]ps: Ik weet ook wel dat we vandaag de dag niet meer "onderdrukt" worden. Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over de HERDENKING van 1830 en de jaren daarna. Wie zoiets viert moet toch wel een beetje gestoord zijn. [/size] 8)
|
Akkoord dat België een grote blunder is maar vind je niet dat je overdrijft en dat je voor niets zaagt? Die onderdrukking, waarover je het hebt, is verdwenen. Dat is geschiedenis en dat interesseert maar de clowns die elk jaar naar de Ijzerwake of de carnaval van Diksmuide gaan.
Verfransing van Nederlandstalige gebieden? Het is niet omdat je mensen Frans in de straten van Leuven horen spreken dat Leuven Franstalig zal worden. Er is geen verfransing van Nederlanstalige gebieden aan de gang. Neem de Vlaamse Kust. Veel Franstaligen wonen er; is de Vlaamse Kust nu een Franstalige gebied? Nee, helemaal niet.
Wees dus gerust, Zeno.