Het probleem met de cursussen Nederlands bestaat erin dat er onvoldoende geld werd vrijgemaakt om extra docenten te kunnen betalen.
Bart Somers is van oordeel dat een deel van die kosten door de kandidaat-leerlingen zou moeten gedragen worden. Ik meen dat het VB daar ook voorstander van is.
We hebben een immigratiestop sinds 1974. Bij immigratie als gevolg van importhuwelijken zou men zeker kunnen verplichten om zelf die cursus te betalen.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om op één van onze radio omroepen dagelijks een uurtje Nederlands aan te bieden. Iedereen heeft een radio en iedereen kan dan zelf het initiatief nemen om die basislessen te volgen.
Nog een mogelijkheid zouden CD pakketjes met Nederlandse lessen kunnen zijn, aan te kopen door de kandidaten.
Nadien kan men zich dan inschrijven voor een examen.
Bovendien vind ik dat er ook privé initiatief zou kunnen komen. Werkloze mensen die hier geboren zijn, goed Nederlands geleerd hebben en thuis nog de taal van het moederland spreken, zouden, dmv van een "PWA"systeem ook kunnen ingeschakeld worden.
Kortom, het is een feit dat er onvoldoende VLAAMS geld ter beschikking staat om al die cursussen gratis te kunnen aanbieden.
Ik zie echter totaal niet in waarom de kandidaat leerlingen Nederlands niet zelf voor de kosten zouden instaan, of alvast een groot gedeelte zelf bijdragen.
|