Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2011, 20:49   #2
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
dit zie ik zoveel staan, het is waar maar toch, heeft er eigenlijk iemand van jullie er ooit aan gedacht hoe het zou zijn om in hun schoenen te staan?

Stel nu, je wordt hier geboren en je hebt een iets bruinere huid, en meer zuiderse trekken. Je gaat naar de kleuterklas en van de andere kindertjes hoor je "wat ziet die er raar uit" en "daar speel ik niet mee" , je wordt gepest en krijgt scheldnamen als "strontje." na een tijdje maak je natuurlijk wel vriendjes, maar toch, dat blijft bij je.

na een paar jaar ga je naar het secundair, daar kom je weer andere tegen die je niet kent en het pesten begint opnieuw, soms gespeeld, soms gemeend. Met opgroeiende pubers kan dit soms wel erge vormen aannemen.

na de school, zoek je werk, en nog steeds wordt je vaak met de nek aangekeken, enkel en alleen omdat je marrocaanse of turkse trekken hebt. Werk zoeken wordt veel lastiger, etc etc.

dit is een scenario van iemand die compleet is ingeburgerd...

Andere scenario's houden in dat je naar België komt als je een kind of puber bent en de taal (nog) niet kent.
en nu hebben we het geloof er nog niet bij, met andere gewoontes en cultuur.

Het is zeker niet zo gemakkelijk als je denkt om je "in te burgeren" als je met heel veel met minachting en weerzin wordt behandeld. zo kan ik dus ook die criminele jongeren begrijpen waarom zo zo handelen (en nee ik keur dat niet goed). ze handelen niet crimineel doordat ze moslim zijn, maar omdat ze crimineel worden behandeld door hun onverdraagzame omgeving. ze vormen onderlinge 'groepen', en gaan andere sociale gebeurtenissen uit de weg, juist omdat ze het beu zijn om met minachting te worden bekeken.

Nu beweren er hier veel dat hun criminaliteit word ingegeven door hun "macho" geloof (islam). dat is juist een omkering van oorzaak en gevolg, ze zouden beter eerst in eigen boezem kijken, en een beetje meer verdraagzaam zijn tegenover andere culturen.
Zo is dat. Alles is de schuld van de onverdraagzame blanke autochtonen met hun onderbuikgevoelens en racisme, en "islam" betekent "vrede".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
of in het engels zeggen ze wel : you reap what you sow
In het Nederlands zeggen we "zoals men zaait, zal men oogsten".

En daar schuilt veel waarheid in. Onverantwoorde politici hebben decennia lang met hun open deur-beleid de kiemen gezaaid, en binnen hooguit één generatie zal de bevolking daarvan de wrange vruchten mogen oogsten in de vorm van etnische onlusten.

Om op de titel van dit topic terug te komen: Ja, inburgeren, integreren en assimileren is inderdaad heel makkelijk zolang je zelf als inburgeraar het principe "si fueris Romae, Romano vivito more; si fueris alibi, vivito sicut ibi" (als je in Rome bent, leef als de Romeinen; ben je elders, leef zoals ze daar leven) huldigt en blijft huldigen.