http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=8J3CMAF1
Weg met loonindex
De loonindexering, die onze salarissen automatisch optrekt als de consumptieprijzen stijgen, moet ‘op middellange termijn' verdwijnen, vindt de Oeso. Door dat mechanisme zijn onze loonkosten niet flexibel genoeg, waardoor België achterop hinkt bij concurrerende landen. Zeker omdat ook de productiviteit van werknemers niet evenredig met de lonen stijgt. ‘Niet gezond', zegt Angel Gurr�*a. ‘De concurrentie om rijkdom te vergaren wordt brutaler. Industrielanden verloren in de crisis veel welvaart die ze nu snel mogelijk willen recupereren.'
mijn gedacht:
De energieprijzen moeten in feite uit de index omdat zij een externe factor zijn van onze economie.
EN vooral, wat is het zin om mensen met een loon van meer dan 2000euro een indexering te geven op hun volle loon. Ik zou pleiten voor een
indexeren op basis van het minimumloon.
Dan wordt iedereen ineens enorm hard voorstander van een hoog minimumloon, maar kom, dan maak je de indexering gewoon 3 keer minder inflatoir.
Ik constateer dat EDR niet aan de index wil raken ???
Meer werken
Zo moet brugpensioen moeilijker. De overheid moet pensioenen zwaarder belasten, maar vooral de kloof tussen de wettelijke en reële pensioenleeftijd verkleinen. ‘Eerder dát dan de pensioenleeftijd optrekken tot 65 of 67jaar.' Ook de activering van vrouwen, jongeren en vooral migranten is een pijnpunt. ‘Migratie laat toe knelpuntberoepen in te vullen',
mijn gedacht:
Dat is eenvoudig: schep de juiste omstandigheden van 'prijs-kwaliteit' van de werknemers, en zorg dat lage lonen minder belast worden. Gewoon de sociale lasten afschaffen voor minimumlonen, en progressief verhogen bvb naar +50% van het minimumloon.
Brugpensioen afschaffen, en uitgroeibanen bij de overheid maken. Ipv jong talent te verspillen bij de overheid.
Groene belastingen
De Oeso had in haar tweejaarlijkse rapport ook opmerkelijke aandacht voor groene fiscaliteit. Met zijn industrie,
slecht geïsoleerde huizen en landbouw consumeert ons land veel energie. Maar de taksen daarop zijn ondermaats, zegt de Oeso. ‘De taks op diesel moet hoger. Een
uniforme belasting op CO2-uitstoot en pesticiden is een must. De overheid moet belastingvoordelen voor bedrijfswagens en subsidies voor groene voertuigen terugschroeven en inzetten op een wegentol voor alle auto's.'
mijn gedacht:
Dus belasting op CO2 van vliegtuigen of the flying miles (EDR wil alleen de business belasten ??? net alsof alle businessmannen vliegen in businessclass ?? en waarom moet Waalse luchthaven Ryanair gespaard worden en niet Zaventem?? ) , belasting op energie van verwarming... (EDR wil de energie niet meer belasten), er zit geen plan in om onze huizen te isoleren om te beginnen alle huizen driedubbel glas (EDR doet niets in die richting)
Voila, maar als je die maatregelen invoert, moet je die lasten gebruiken om de lasten op arbeid te doen zakken...