Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2003, 14:26   #1
sinful246
Burgemeester

sinful246's schermafbeelding

Standaard

He guys,

Wat jullie ervan? Moeten er meer camera's op straat kunnen om misdaad op te lossen?
Ik denk dat er een aantal intressante voor- en nadelen zijn. Maar ik wil jullie mening 's horen. Some appetizers:

-Big brother gevoel?
-Deels oplossen van straatcriminaliteit.
-Vergroot deels het onveiligheids gevoel.
-Het geeft wa meer blauw 'op straat'?
-Maar andere andere kant verlegt het probleem zich misschien gewoon.
-Het creëert werk (videobanden nakijken, analyseren,...)
-Helpt niet zo veel, meer patrouilles hebben meer effect.
-Maar dan moet men wel consequent zijn en geen lege camera's laten staan, zoals nu soms gebeurt bij snelheidscontroles.
-Veel te duur, de economie gaat al zo slecht.
-Politie komt toch werknemers te kort, misschien raken dan meer jongeren wat geïntresseerder in politiewerk of criminaliteitsbestrijding?
-Dan waren misschien bepaalde drama's nu niet gebeurd?
-Sommige mensen blijven toch niet meer staan kijken, we hebben een nieuwe sociale controle nodig.

Ik vindt het eigenlijk allemaal hypotheses die 's onderzocht mogen worden. En dat men dan de afweging maakt.

Vandaag keek ik naar opsporing verzocht op nl3. En 't was vrij spectactulair. Echt een boeiend stukje mini-thriller. Overval op een kleine supermarkt en zo.
Maar ik vraag me nu af of de burger modale burger daar nu echt in geïntresseerd en goed reageert of het hem gewoon ijskoud laat? Reality TV scoort vrij goed. Maar moet de burger er toch wat nauwer bij betrokken worden door het spectaculairder te maken of juist niet?

Mijn moeder zei vroeger altijd: "zo leren ze toch hoe ze het moeten doen". Maar dat geld natuurlijk ook wel voor ons, zo leren we misschien wel bepaalde signalen kennen die ons kunnen beschermen. Of gaan de dan helemaal paranoïde en schichtig over straat lopen.

En hoe ver kan je gaan om die burger te sensibilliseren? Criminaliteit een verplicht vak maken op school, in het kader van preventie, naast de Wiskunde en Fysica? Wederom veel pro's en contra's.
Pff ik kom er eigenlijk zelf nie zo goe uit...
sinful246 is offline   Met citaat antwoorden