Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2004, 20:25   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Vertegenwoordigers van de Holebi-federatie en Wel Jong Niet Hetero (WJNH) hebben gisteren op haar eerste werkdag als hoofd van het katholiek onderwijs een gesprek gehad met Mieke Van Hecke, ex-parlementslid voor CD&V. Na afloop kan worden gesteld dat sommigen wellicht wat te snel hysterisch reageerden op uitlatingen van de nieuwe topvrouw van het katholieke onderwijs.

Directe aanleiding voor het onderhoud was de uitspraak die van Hecke een goede maand geleden deed in het Canvas-programma Nachtwacht, schrijft De Morgen. Van Hecke zei toen dat homoseksuele leerkrachten in het katholiek onderwijs die in het huwelijksbootje stappen "wel eens in de problemen zouden kunnen komen". Zowat iedereen, de holebi-verenigingen op kop, reageerde toen erg verbolgen op de uitspraken van Van Hecke.

Na het gesprek van gisteren was de toon helemaal anders. "Ze heeft uitgelegd dat ze bedoelde dat het de school was die in problemen kon komen en dat daar dan wel een oplossing voor gezocht moet worden", zegt Sven Pichal van WJNH. "Verder heeft ze ook nog eens duidelijk gemaakt dat ze persoonlijk geen enkel probleem heeft met homoseksualiteit."

Van Hecke onderstreepte dat homoseksualiteit wel degelijk verder aan bod zal blijven komen in het onderwijs. Meer nog, ze vroeg de holebi's om op dat vlak samen te werken met de Guimardstraat. "We houden inderdaad een heel goed gevoel over aan dit gesprek", aldus Pichal, "en het zal niet bij één afspraak blijven. Ongetwijfeld komen er vervolggesprekken." Ook Mieke Van Hecke zelf was tevreden na afloop van het gesprek. "Al vind ik het een beetje jammer dat tijdens mijn eerste dag nu uitsluitend op één thema gefocust werd. Het was ook beter geweest als ze eerst met mij hadden gesproken voordat ze uitspraken deden over wat ik gezegd heb in Nachtwacht."

Van Hecke wil graag dat holebi-organisaties zich eerst zouden informeren over wat er op dit vlak allemaal gebeurt in het katholiek onderwijs, voordat ze adviezen beginnen te geven. "Ondanks ons imago wordt er wel degelijk veel gedaan rond homoseksualiteit. Ik heb de organisaties gevraagd om contact op te nemen met onze begeleidingsdienst om dat allemaal na te gaan."

Bron: www.hetrozehuis.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden