Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door "artisjok"
Dat hangt zuiver af van het fijn stof e.d. dat niet of nauwelijks meetelt.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Het telt wel degelijk mee want het wordt op basis van CO2+Euronorm bepaald.
|
Artisjok heeft gelijk het telt nauwelijks mee, ge kronkelt rond de pot met uw naakt euronormcijfertje, het is toch duidelijk wat @ artisjok bedoelt en schrijft ? BIV is toch ook bedoelt voor nieuw ingeschreven wagens, meestal nieuwe wagens. En nieuwe wagens van hetzelfde bouwjaar hebben meestal dezelfde Euronorm, momenteel is dat euronorm 5.
Wacht, wslk bedoelt ge dit: ?
koopt men toch een Euronorm 4 (nieuwe wagen uit de stock) ipv een verkrijgbaar identiek splinternieuw model Euronorm 5 (gelijke brandstofsoort) dan begrijp ik dat goed dat men eventueel door een eenmalig hogere BIV bestraft wordt, want die wslk met veel meer korting gekochte wagen uit de stock heeft een euronorm-cijfer lager, en is daardoor (in principe) vervuilender.
Tenminste de grenswaarden van de gevaarlijkste emissies
PM en NOx zouden moeten meetellen bij
eenzelfde euronorm, als het om milieu zou gaan.
Dit zijn twee VW Golfs Euronorm 4, bekijk de cijfers volgens de officiele ECE- meetcycyclus:
CO2 : ocharme 0,86 dat van benzine, maar dat zal bij de BIV serieus geld kosten... zie pdf onderaan.
CO : ~ 0,4 dat van benzine
NOx + HC: 5 maal meer als benzine.
enkel
NOx :
4,6 maal meer als benzine
PM : wslk >
50 maal* meer als benzine (enkel massa, toxiteit is nog veel hoger).
(1,4 TSI is benzine directe injectie met homogeen
* mengsel)
En die wetenschappelijk links die hier staan bevestigen die cijfers:
Citaat:
PUBLICATIE VAN DE HOGE GEZONDHEIDSRAAD nr. 8603
De milieueffecten van het verkeer op de gezondheid 4 mei 2011
3. BELEID MET IMPACT OP DE GEZONDHEID
3.1 Lucht
Dieselmotoren stoten tot 50 keer meer fijn stof uit per kilometer dan benzinemotoren (de Kok et al., 2006) en tot 5 keer meer NOX, ze zijn dan ook verantwoordelijk voor de hogere NO2-concentraties (Fierens, 2008).
|
Of wacht to the point, link van wagens van
dezelfde Euronorm, prijzen nieuwe BIV 2012:
Overtuig me dan eens aan de hand van ~ dezelfde auto´s (vb Golf, Astra, C30 ) benzine vs diesel waar met de grenswaarden rekening gehouden wordt, ik zie dat echt niet aan de hoogte van de BIV, gij wel ?
http://static.tijd.be/upload/tabel00...11-8010203.pdf
Zoals ge ziet bij Opel VW en Volvo is de prijs van de BIV puur op de CO2 bepaald, kan moeilijk anders want de Euronorm is *wslk* identiek...
van *deze 2 * ben ik quasi zeker:
VW Golf 1896 cc, 81 kW, Diesel : 132 CO2, BIV: oud 495 €,
nieuw: 275,13 €
VW Golf 1390 cc, 90 kW, Benzine: 138 CO2, BIV: oud 495 €,
nieuw: 287,91 €
275,13 €/132 CO2 = 2,0843#
287,91 €/138 CO2 = 2,0863# ... dat lijkt zeker dezelfde euronorm
Volvo C30 1560 cc 80 kW Diesel: 119 CO2 BIV: oud 123 €,
nieuw: 201,74 €
Volvo C30 1560 cc 74 kW Benzine: 167 CO2

BIV: oud 123 €,
nieuw: 649,34 €
201,74 €/ 119 CO2 = 1,695
649,34 €/ 167 CO2 = 3,89 !
van *deze niet* ofwel... is het
wslk per trappen CO2 per 10 g/km CO2.
lijkt wel of tussen 130-139# dezelfde verhouding €/CO2 is
dan tussen 140-149# enz...
hoe lager hoe gunstiger, maar wat ik niet begrijp er is toch al een CO2-premie oder de 115 en 105 g/km waar vele zelfs middenklasse dieselwagens �* BMW 320 d ED van profiteren.
http://www.lne.be/themas/milieu-en-m...derale-premies
En ook de zuinigste kleine benzinewagens hebben het moeilijk onder die 115 te geraken zelfs onder de 120 g/km CO2, meestal nipt erboven, met een start-stop en wat snufjes geraken ze wel nipt onder de 120 CO2.
(enkel de supermini´s geraken er)
Ik vraag me af wat ze met die hybride sportwagens gaan doen die vlot 320 kmh halen en
70 g/km CO2 -geen tikfout- uitstoten op hun praktijkvreemde meetcyclus waar ze 100% van hun accu´s kunnen profiteren tot ze wat gas moeten geven om die accu´´s weer op te laden... (Porsche xxx

)
Citaat:
Der Verbrauch des Porsche 918 Spyder wird mit 3,0 Liter auf 100 Kilometer angegeben. Der CO2-Ausstoß liegt analog bei 70 g/km. Dennoch soll der 918 in 3,2 Sekunden aus dem Stand auf 100 km/h beschleunigen und über 320 km/h schnell sein. Die Nordschleife des Nürburgrings soll er in unter siebeneinhalb Minuten bewältigen können - mithin schneller als der Porsche Carrera GT, der sieben Minuten und 32 Sekunden benötigte
http://www.auto-motor-und-sport.de/e...o-3555223.html
|
CO2 is rechtevenredig met het verbruik, dat betaalt de benzinewagenbestuurder al dik en dubbel aan de pomp, per liter hé.
Hogere prijs ENKEL wegens hogere accijnzen + taksen + BTW.
Waarom dan nog de BIV 2012 ook nog eens in het nadeel van de benzinewagens ? -bij gelijke Euronorm wel te verstaan -.