Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Ik ben de eerste om te zeggen (ik zeg het overigens al sinds september vorig jaar) dat de CD&V uiteindelijk een bocht zal maken. Zelfs al moest hun huidig “ja” geen 100% bijdraaien en toegeven zijn, dan mag dit gegarandeerd in de nabije toekomst worden verwacht.
Ik ben echter een beetje genuanceerder dan velen hier omtrent hun huidig “ja”. Het is overduidelijk dat de CD&V inmiddels de “niet zonder de N-VA”-voorwaarde heeft laten vallen, maar na het beluisteren van wat Beke effectief zegt in het straatinterview-videootje dat ik op het internet vind, gebiedt de objectiviteit mij om vast te stellen dat Beke toch nog enkele voorwaarden koppelt aan de deelname van de CD&V aan de onderhandelingen inzake BHV en daarna de rest van de nota Di Rupo.
Hij wil met name de bevestiging dat de “7 partijen” volgende items (ballast, noemt hij ze) laten vallen (door ze op de lange baan te schuiven richting nooit) :
• de federale kieskring
• de ratificatie van het minderhedenverdrag
• de taalregeling in Brussel
• de taalgesplitste lijsten in Brussel
Voor de PS en Di Rupo zelf zal dat wellicht geen probleem zijn : ik ben er van overtuigd dat Di Rupo deze punten inderdaad als ballast in zijn nota heeft vermeld, kwestie van alvast wat wisselgeld ter beschikking te hebben bij komende onderhandelingen. Elke pientere onderhandelaar heeft aanvankelijk enkele “wisselgeld-eisen” in zijn valiesje zitten waarop hij later zogenaamd met pijn in het hart kan toegeven, zonder dat dit zijn hoofdeisen in gevaar kan brengen.
Maar het zou wel kunnen dat de MR en haar FDF-aanhangseltje en waarschijnlijk ook Milquet het laten vallen van bedoelde punten niet zo leuk vinden. Of toch minstens : daarop al toegeven zelfs vòòr er met onderhandelen begonnen wordt, is wellicht wat veel gevraagd.
Anderzijds is het wel duidelijk dat de vermeende standvastigheid van de CD&V nu dermate als een pudding in mekaar is gezakt, dat de Franstalige partijen met stelligheid weten dat die partij voor het vervolg kinderlijk makkelijk in te pakken zal zijn. Het ware derhalve best mogelijk dat ze nu schijnbaar wat toegevingen doen, om de CD&V tijdens de onderhandelingen zelf te rollen, zoals ze het altijd al hebben gedaan.
Mijn conclusie : de CD&V heeft weliswaar haar bocht nog niet geheel en al voltooid, maar dat komt ongetwijfeld zeer binnenkort. Inmiddels slaat zij een uiterst belabberd figuur…
|
Ben ik grotendeels mee eens. De voorgenomen splitsing van de onderhandelingen in 2 delen (BHV en de formatie) als gewenst door de CD&V moet nog aanvaard worden. De ingebouwde 'ballast' van Di Rupo kan onmogelijk totaal verdwijnen, hetgeen een negatief punt vormt uit Vlaams oogpunt. Want uiteindelijk komt de onderhandeling dan neer op het wegnemen van die kunstmatige negatieve posities om uiteindelijk te belanden in nagenoeg de situatie van vroeger min 500 miljoen euro inclusief enkele staatsrechterlijke beperkingen aan de zeggenschap van Vlaanderen over delen van haar grondgebied.
Bovendien mag de CD&V niet verwachten dat haar oorspronkelijke weigerachtige houding zich zal vertalen in enige coulantie. Integendeel een georkestreerde dwarsliggerij, waarbij over de minste details (punten en komma's) zal onderhandeld dienen te worden, zal haar lot zijn. Ze zal zich, wil ze enig figuur kunnen slaan, zich blijvend onhandelbaar moeten opstellen. Vermoedelijk gaat dit haar instelling, aard en krachten te boven.
Het zal haar later eenmaal betrokken bijzonder moeilijk vallen om zich uit een toekomstige mogelijke onheilssituatie geargumenteerd te bevrijden. Hopeloos straatje voor WB, vrees ik.