Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ja, maar we moeten opletten om niet te vervallen in clichédenken. Zoals 'de Waal is lui en de Vlaming niet'. Een Europees waardenonderzoek van enkele jaren geleden (2009) kwam tot de tegenovergestelde bevinding. 'Het stereotype van de "hardwerkende Vlaming" en de "luie Waal" klopt niet, zo blijkt uit het Europesewaarden onderzoek. Walen hebben meer arbeidsethos dan Vlamingen, hechten minder belang aan gezin en vrije tijd en vinden een baan met ontplooiingskansen belangrijker dan veel vakantie.'
|
Jaja ik herinner mij dat en die conclusie is een beetje kort door de bocht natuurlijk. Het ging over een enquete waarbij de mensen zeggen wat ze belangrijk vinden, en daaruit werden zulke conclusies getrokken.
Zo kunt ge een aantal hardwerkende commercanten vergelijken met een groep werklozen, en hun vragen of vakantie belangrijk is. Die commercanten gaan "ja" zeggen, want ze hebben er niet veel, en denken daar dus aan. Die werklozen waarschijnlijk niet, want ze hebben al veel 'vrije tijd' en ze kunnen zich toch niet veel permitteren. Ge kunt ze vragen of een job belangrijk is, en die commercanten gaan daar niet speciaal stil bij staan, maar bij die werklozen is dat natuurlijk hetgene alle dagen in hun hoofd speelt.
En dan kom je tot het besluit dat commercanten alleen maar aan vakantie denken, en werklozen een veel groter werkethos hebben.
Maar ik ga niet zeggen dat de Waal lui is, hoor. Hij zit gewoon in een systeem dat zo is georganiseerd dat het niet echt aanmoedigt om er tegenaan te gaan ; en dat is een zichzelf bestendigend systeem zolang het ergens een externe financiering kan vinden.
Citaat:
|
Walen zijn gewoon slecht bestuurd geworden door de lokale politici. Dat is één van de oorzaken van hun achterstand. Dat is nu allemaal drastisch aan het veranderen.
|
Ja, inderdaad, de PS heeft serieuze klappen gekregen, en de partijen die alle Walen hun uitkeringen wat wil terugschroeven, de financien saneren en een groter verschil in levensstandaard kreeeren tussen zij die werken en zij die niet werken, zijn ginder met rasse schreden vooruit gegaan.
Nee, voor zover ik weet gaat Wallonie een beetje vooruit dank zij het Marshall plan dat gefinancierd is door de Japanners.