Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ik was te rap, nu zie ik pas dat op die figuur enkel de blauwe kruisjes (diesel) en groene bollen (diesel + filter) de diesels zijn, de andere zijn benzines.
The engines have been split into five categories:
Spark ignited and naturally aspirated (SI NA)
Spark ignited and turbo charged or supercharged (SI turbo)
Spark ignited and direct injected (SI DI)u
Compression ignited (Diesel)
Compression ignited with particle filter (Diesel + filter)
Dit zijn dus de diesels:
Gelezen ? =, relatief constant (blauwe kruisjes op die figuur)
Gelezen ? Zéér variabel naargelang de roetfilter naverbrand, wel met een stijgende tendens naargelang verbruik (groene bolletjes op die figuur).
Maar dus helemaal niet evenredig, de roetfilter verbrand pas regelmatig na bij vlot verkeer of/en voldoende werkingstemperatuur, dus onafhankelijk van het momentaan verbruik.
Bij de benzines is het roet te verwaarlozen maar daar is ook geen lineariteit partikels en verbruik, enkel een neiging tot stijging.
MAW het blijft ONZIN alle 5 emissies lineair te koppelen aan CO2 en enkel daarop (bij gelijke euronorm) de #BIV te bepalen.
Daarbij is er nog het groot verschil tussen diesel-, benzine-, aardgas-, LPG- voertuigen.
Enkel de diesels moeten fiscaal ontmoedigd worden voor diegenen die relatief weinig kms doen. Iedereen weet waarom. Het buitenland doet het duidelijk wel.
#BIV idioot Vlaams voorstel...
Duitsland heeft geen BIV.
|
Volgens dat artikel braken benzines met directe injectie allemaal veel meer partikels uit dan disls met roefilter
Volgens datzelfde artikel kun je beter een grote motor emissiearm laten lopen in de lag toeren zoals amerikanen dat doen. Je ziet hier d anomalie terug tussen emissie en verbruik