Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark
Ik denk dat iedereen wel bepaalde subjectieve gevoelens heeft tegen andere talen zoals lelijk, saai, imperialistisch, moeilijk,voorbijgestreefd , enz...
|
Natuurlijk niet. Dergelijke argumenten heb ik nergens gebruik, zoals u in de verschillende door mij geplaatste berichten kunt nalezen. Moeilijkheidsgraad is echter wel een objectief element in de discussie en kan bijgevolg in de overweging ter sprake komen.
Citaat:
Een keuze voor een taal als wereldtaal is echter niet gestoeld op dergelijke subjectieve gevoelens, maar eerder op - en dit heb ik reeds gezegd - rationele factoren zoals efficientie, inhoud, geografische spreiding, toepasbaarheid in een groot aantal sectoren, cultureel-historisch erfgoed enz...
En of het nu graag hebt of niet, het Engels is op elk van deze vlakken dominant.
|
Ingewikkeld versus eenvoud en gemakkelijk versus moeilijk zijn echter geen subjectieve elementen: dit is immers objectief meetbaar. En de studies die professor Helmar Frank op dat terrein heeft verricht zijn toonaangevend (
http://www.uni-paderborn.de/extern/f...aed/frank.html ).
In woordvorming (en dus efficiëntie) scoort het Esperanto beduidend beter dan het Engels, wat er voor zorgt dat de student Esperanto sneller voortgang maakt dan de student Engels.
Of we het nu graag hebben of niet, is niet aan de orde. U blijft blijkbaar nog altijd bij uw vooringenomen standpunt dat Esperantisten die taal verkiezen uit bepaalde anti-gevoelens. Welnu, dat speelt helemaal geen rol.
Citaat:
Ookal zou iemand het Engels saai, lelijk en een produkt van Amerikaans kolonialisme vinden, dan nog is het hem -gezien de huidige realiteit- toch geraden deze taal te leren.
|
Allemaal niet aan de orde.
Citaat:
Voor de keuze van een tweede taal (de wereldtaal zo u wil) zouden objectieve, op de dagdaagslijke realiteit gebaseerde beoordelingen de doorslag moeten geven.
|
Bepaalde elementen uit de dagdagelijkse werkelijkheid onttrekken het geheel aan de theoretische objectiviteit. Principiële, objectieve en meetbare elementen als gemakkelijk te hanteren taal, gelijkheid van alle sprekers ongeacht hun moedertaal en neutraliteit van de brugtaal zijn dat echter wel.
Citaat:
Voor een eventuele derde, vierde... taal kunnen subjectieve elementen de keuze uitmaken, met andere woorden hier kan je kiezen voor een taal omwille van de mooiheid, de bewondering voor bepaalde culturen/landen/volkeren, het gemak waarmee men ze leert, je favoriete literaire werken/muziekgenres, toeristische aanwending enz... of gewoon de liefde voor het het fenomeen taal in ruime zin.
|
Gemakkelijkheid is geen subjectief element. Al de rest wel.
Citaat:
Hiermee wil ik nogmaals benadrukken dat de keuze van de tweede taal van een heel andere aard is dan de keuze voor eventueel andere bij te leren talen .
|
Inderdaad, de reeds geschetste objectieve elementen die voor het Esperanto pleiten spelen hierin een rol.