Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ik hoef dat niet proberen te begrijpen, want ik begrijp dat al.

De otto cycle (typische verbrandingsmotor) is direct afhankelijk van de compression ratio r:
Maar, een andere omschrijving van deze formule, die exact hetzelfde zegt dmv de ideale gaswet:
T1 is de temperatuur van de inlet, T2 na compressie. Dus als je de temperatuur van de inlet verlaagt (winter) ga je een hogere efficientie verkrijgen.
En hoeveel van die energie die een waterturbine genereert geraakt uiteindelijk bij de wielen van die auto ?
|
Het hogere rendement voor de gebruiker ligt niet in de temperatuur van de aangevoerde lucht. Die zit in de speling tussen 20 en 25 %.
De stijging naar 30% efficentie komt door het gebruik van de opgewekte warmte als verwarming in het voertuig.
Het is stom en niemand geeft er aandacht aan bij het gebruik van zijn voertuig, maar het is dus een feit dat wel word opgenomen door producten om hun voertuig rendabeler te laten lijken.
Nu hoeveel energie er opewekt door een waterturbine efficent word opgezet naar verplaatsing van een voertuig, is van meerdere zaken afhankelijk.
Maar je kan stellen dat het rendement in onze maatschappij niet hoger ligt dan bij de verbrandingsmotor.
En je moet dan nog met de meest rendabele waterturbine werken, houd er dus rekening mee dat je bij elke ander type van opwekkingcentrale een negatief rendement hebt tegenover de mobiele verbrandingsmotor.
Je zit namelijk met je verlies door omzetting van opgewekte spanning naar bruikbare spanning. Dan heb je nog je verlies bij transport. Je verlies door magnetisme vorming. Je verlies door warmte vorming. Je verlies bij opslag van de energie. En het verlies door lekken van je opslag.
Dus ondanks het feit dat de producten je vertellen dat je met 5€ aan elektriciteit 200 km kan rijden, blijft elektriciteit de minst efficente energie voor mobiliteit.
De hele stelling val natuurlijk in elkaar als een kaartenhuisje, eens men overgaat van de huidige massaproductie, naar directe productie met lage opwekkingspanning en korte transportafstanden. Dan word elektriciteit één van een energie die het beste resultaat haalt van boven de 50% efficentie.