Dat is wat ik toch afleid uit een artikel op de Tijd. (
http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_bel...3452.art?ckc=1)
Bedrijven boeken recordwinstmarges wegens het doorrekenen van de hogere grondstofprijzen aan de consument. Maar hier zit sleet op. CEO's worden duidelijk pessimistischer voor de 2de helft van 2011.
Wat is de winstmarge nu eigenlijk ? De verhouding tussen omzet en winst.
Als ik bijvoorbeeld 1000 euro aan goederen verkoop op een week, maar het produceren van die goederen heeft mij 500 euro gekost, maak ik 500 euro winst.
De winstmarge stijgt als je meer winst uit je omzet kan halen en dus ofwel je omzet stijgt of je kosten dalen.
Stijging van de prijzen aan de consument wordt meestal gerechtvaardigd en bestempeld als noodzakelijk omdat men anders als bedrijf wel eens verliezen zou kunnen maken. Wat blijkt nu ? Deze bedrijven maken procentueel gezien (want dat is de winstmarge) alleen maar veel meer winst. Records worden gesneuveld.
Is de levensduurte een fabeltje ? Waarom zien wij de prijzen bijvoorbeeld zelden dalen ?