Los bericht bekijken
Oud 28 juli 2011, 08:55   #2

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Dat is wat ik toch afleid uit een artikel op de Tijd. (http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_bel...3452.art?ckc=1)

Bedrijven boeken recordwinstmarges wegens het doorrekenen van de hogere grondstofprijzen aan de consument. Maar hier zit sleet op. CEO's worden duidelijk pessimistischer voor de 2de helft van 2011.

Wat is de winstmarge nu eigenlijk ? De verhouding tussen omzet en winst.
Als ik bijvoorbeeld 1000 euro aan goederen verkoop op een week, maar het produceren van die goederen heeft mij 500 euro gekost, maak ik 500 euro winst.
De winstmarge stijgt als je meer winst uit je omzet kan halen en dus ofwel je omzet stijgt of je kosten dalen.

Stijging van de prijzen aan de consument wordt meestal gerechtvaardigd en bestempeld als noodzakelijk omdat men anders als bedrijf wel eens verliezen zou kunnen maken. Wat blijkt nu ? Deze bedrijven maken procentueel gezien (want dat is de winstmarge) alleen maar veel meer winst. Records worden gesneuveld.

Is de levensduurte een fabeltje ? Waarom zien wij de prijzen bijvoorbeeld zelden dalen ?
Reken zelf eens uit ... huishuur (of afbetaling op dertig jaar), gas, elektriek, water, telefoon, internet, televisie, auto, eten, kledij, verzekeringen, belastingen, hobby, één maal per jaar op reis ... kortom ... een gewoon doordeweeks leven ...
Zonder zot te doen (merkkledij hoeft bijvoorbeeld niet ..) zal 2000 euro per maand nogal aan de krappe kant zijn vermoed ik.
Voor alleenstaanden zonder geld is dit al zo goed als een onmogelijke zaak geworden.
Karma is offline   Met citaat antwoorden