Ik heb recentelijk diverse bronnen gelezen die aantonen hoezeer de Europese regimes en het VS regime samenwerkt in het overeindhouden van hun schuldenmakers.
Ten eerste een GAO document
http://sanders.senate.gov/imo/media/...estigation.pdf
dat wordt verondersteld de Federal Reserve te hebben doorgelicht.
Op pagina 138 staat tabel 8 dewelke een resem Europese banken toont aan wie de Federal Reserve dus leende tussen 1 december 2007 en 21 juli 2010.
Ten tweede lees ik vandaag in de krant in een column van een financieel journalist (Jan Reyns), dat onlangs gebleken is dat in het eerste kwartaal van 2011 Europese (vooral Duitse) banken, 8,65 + ? miljard euro van de obligaties die ze kochten om de Griekse Staat financieel te redden, inruilden voor obligaties van de VS Federale Staat. Die dus nu zelf met die Griekse obligaties zit. En die daarbovenop nu zelf tegen de deadline van een faillissement aankijkt, en de Federal Reserve hetzelfde deed met de VS Staat als dat de Duitse banken deden met de Griekse Staat: hun schulden kopen om de koers instand te houden.
Zo zie je, spijts al dat publiek getrouwtrek tussen politici, spijts de beweringen dat de VS de Euro de grond in zouden wil sturen, en wat las ik nog allemaal, dat ze op fraaie wijze verdoken toch samenwerken.
Schuldpapieren worden over en weer geschoven om lokale tekorten 'voor het moment' verborgen te houden. En dit gaat dan nog om een relatief flutlandje als Griekenland. Overheden en banken schuiven onderling naar elkaar door en redden elkaar alsof verschillen tussen Staat en 'Privaat' en lands en continentgrenzen niet bestaan en het geld niet eens een eigenaar heeft. Het is één grote gezellige samenwerking van allen voor één en één voor allen.
Die 'beursgoeroe' Paul D'Hoore poogde enige weken terug in een nieuwsinterview uit te leggen vanwaar precies het geld van dat tweede reddingsplan voor Griekenland zou vandaan komen. Het was lachwekkend. De overheden redden de banken en de banken redden de overheden. Het was een open doel voor de nieuwspresentator om de vraag te stellen hoe het kan dat een drenkeling een redder moet redden maar de vraag bleef spijtig genoeg uit.
Je kunt je nu de vraag beginnen stellen of de individuele fractionele reserves van de banken een fractionele reserve op wereldschaal aan het worden is.
Het geeft er alle blijk van.