Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko
Ik wil bij deze ook mijn verontschuldigingen aanbieden bij de duizenden nabestaanden van de slachtoffers van Breivik. In een vlaag van onbezonnenheid noemde ik de heer Breivik nl. "gek".
Verschillende forumleden hebben mij terecht op de vingers getikt en er mij vriendelijk op gewezen dat het onbeleefd is om mensen die je niet kent zomaar van een psychische stoornis te verdenken.
Daarom nogmaals mijn oprechte excuses. De hersens en ingewanden van de tientallen jongeren werden niet op het zand, de rotsen en in het water verspreid door een gek, maar dus door een normaal iemand.
Hopelijk zien de nabestaanden het ook op deze manier, dat zal hen ongetwijfeld helpen om deze ietwat ongelukkige incidentjes te verwerken.
|
Je maakt jezelf steeds belachelijker met je onvoorstelbare zelfingenomenheid, maar dat is natuurlijk jouw zaak.
Maar als je toch de sentimentele toer wilt opgaan...
Persoonlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel nabestaanden in de rechtbank genoegen zouden nemen met de term "gek".
Daar zou jij, moest je in staat zijn iets nuchterder te kunnen nadenken, wel eens serieus kunnen van schrikken.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.
Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
|