Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
Mambo zeg dat niet, hij heeft zijn dak zelf gelegd, en heeft het beter gedaan dan diegene die het hem uitgelegd heeft? Dus kom jongen, wie kan er zichzelf nu kritisch genoeg bekijkenom te zeggen van zichzelf dat hij gebrield heeft. Ik denk dat hij beter ieder panneke met silicone vastgeplakt had.
|
Het is juist om bij uitzonderlijke weersomstanigheden waterdicht te zijn dat een onderdak gelegd wordt. Ik heb dat toen niet gedaan enkel omdat ik toen het geld niet had. Maar ik weet niet of ik het wel zou doen, nu achteraf gezien. Ik heb wel daken gelegd met waterdichte "ademende" membranen als onderdak maar ik ben daar een beetje kritisch over. Hoe "ademend" is dat membraan nog na tien jaar? Owel een volledig dicht onderdak, er zijn allerlei plaatmaterialen die daarvoor aangeboden worden (vroeger menuiserite). In Schotland (is dit een vergelijkbaar klimaat?) worden de onderdaken gelegd in planken met tand en groef. "Ademd" ook niet natuurlijk. In elk geval lijkt mij in ons klimaat een degelijke verluchting zeer belangrijk bij een conventioneel daktimmerwerk. Tenzij men de isolatie volledig aan de buitenzijde houdt en "panlatten" gebruikt in rotvrij materiaal. Dat is zowat de enige recente "isolatie" innovatie die ik positief waardeer.
Paul