Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen
Het is juist om bij uitzonderlijke weersomstanigheden waterdicht te zijn dat een onderdak gelegd wordt. Ik heb dat toen niet gedaan enkel omdat ik toen het geld niet had. Maar ik weet niet of ik het wel zou doen, nu achteraf gezien. Ik heb wel daken gelegd met waterdichte "ademende" membranen als onderdak maar ik ben daar een beetje kritisch over. Hoe "ademend" is dat membraan nog na tien jaar? Owel een volledig dicht onderdak, er zijn allerlei plaatmaterialen die daarvoor aangeboden worden (vroeger menuiserite). In Schotland (is dit een vergelijkbaar klimaat?) worden de onderdaken gelegd in planken met tand en groef. "Ademd" ook niet natuurlijk. In elk geval lijkt mij in ons klimaat een degelijke verluchting zeer belangrijk bij een conventioneel daktimmerwerk. Tenzij men de isolatie volledig aan de buitenzijde houdt en "panlatten" gebruikt in rotvrij materiaal. Dat is zowat de enige recente "isolatie" innovatie die ik positief waardeer.
Paul
|
Het nieuwere systeem is een beetje op basis van passief bouwen.
Je timmert onder je kepers allemaal latten en legt daar de isolatie in, beetje zoals je bakken zou maken. En de buitenkant werk je dan traditioneel af.
Menuiserite is een top product. Dat is onrotbaar. Maar je moet voor de strakke delen de dubbel geperste nemen en voor bochtenwerk de enkel geperste.
Velen leggen enkel de enkel geperste.
Menuserite krimpt echter bij koude. Je moet dat dus in de zomer plaatsen zodat hij zich altijd goed opspant en strak zit.