Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2011, 15:07   #194
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De shuttle als re-usable omschrijven vind ik een beetje overdreven. Die dingen moesten bijna volledig herbouwd worden na elke lancering.
Maar, als we gaan kijken naar kostprijs van onderdelen.
In materiaalkost is er nagenoeg geen verschil tussen RVS en 7075 aluminium. Kwa sterkte ook al niet, alleen is het aluminium gevoeliger aan metaalmoeheid, wat voor een eenmalig gebruik toestel geen probleem mag vormen.
Dus het enige er moet gebeuren is die alu onderdelen ook in voldoende hoeveelheden gemaakt worden om de kost hetzelfde te krijgen als voor de RVS onderdelen.
Staal is een sterker en beter materiaal voor deze toepassing. Vermoeing is wel degelijk een enorm issue. De lancering bestaat uit enorm veel trillingen die op zich iedereen keer een belasting vormen. Mijn stukken in den tijd teste ik op 38 g rms belasting, wat fors was. Een breuk kan onder deze trillingen (van de motor en akoestisch) snel groeien. Men wilt het risico niet nemen, en ook de prijs zit Aluminium voor bepaalde onderdelen gewoon tegen. In een vliegtuig zie je ook dat de belangrijke componenten vaak uit staal worden gemaakt (het systeem waarop het landingsgestel op rust bvb). Staal is ook harder als aluminium, wat op zich ook waar tribologisch goed is. Dingen schuiven en schudden tijdens een lancering veel.

Citaat:

verklaar U nader?
Ze hebben mensen zoals u harder nodig als fysici die in een labo truukskes kunnen doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden