Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Inderdaad, maar ik weet niet of je dat in dezelfde zin bedoelt als ik.[
Nee, ik zeg dat volgens mij zuiver professioneel georienteerd onderwijs een grote hiaat vormt in waar onderwijs dient voor te staan, namelijk het overbrengen van kennis, vaardigheden en inzicht aan MENSEN.
Trouwens, ZELFS op louter professioneel vlak speelt zoiets een rol als je wat hogerop geraakt en je wat meer "algemene cultuur" aan de dag moet leggen.
Volgens mij, maar ik kan begrijpen dat dat niet de visie is van iedereen, bestaat het leven van een mens uit meer dan gewoon *de handelingen van zijn job*, en dat je voor dat "meer" OOK kennis, vaardigheden en inzicht moet opdoen.
Het ene belet het andere niet. Je kan best alle nodige kennis opdoen voor een zeker beroep, maar daarnaast ook nog voldoende bagage meedoen om bijvoorbeeld een wat ingewikkelder redenering kunnen te volgen, of leren rethorische technieken te herkennen in een discussie, of voldoende natuurkunde of biologie kennen om de uitleg van de ene of de andere kunnen te volgen (of als kwakzalverij te herkennen), of om al eens geconfronteerd geweest te zijn met de basis filosofische vragen (via literatuur, of via een ander vak bijvoorbeeld) om niet in de elemtaire vallen te trappen die die vragen inhouden. Om de strukturen te kennen van de vakgebieden die er bestaan zodat je weet wat het wil zeggen, "een wetenschapper zijn" of "een advokaat zijn" of zoiets. Om wat geschiedenis te kennen zodat je de gevoeligheden van volkeren kent, dat je begrijpt waarom ogenschijnlijk onlogische zaken toch zo zijn. Om wat economische basisprincipes te kennen zodat je niet in de eerste de beste zeveraar zijn rethoriek trapt.
Maar je kan ook een brave vakidioot zijn natuurlijk die enkel en alleen maar precies weet hoe waterpompen werken, de catalogi van alle grote merken ter zake vanbuiten kent en alles in 't leven moet herleiden tot een probleem van waterpompen.
Misschien is dat net de schuld omdat men die beroepsrichtingen als te arm en te nauw beroepsgericht beschouwt, zodat men daar alleen maar naartoe kan als men blijkbaar niet bekwaam is om een meer gediversifieerd en abstracter programma aan te kunnen. Omdat men wel aanvoelt dat dat heel beperkt is qua algemene vorming. En dat hoeft niet. Dat is wat ik net zeg. Beroepsgewijs kan het heel interessant zijn om een technisch vak te leren - en het betaalt nog goed ook. Maar als ouder ga je je terecht afvragen, als uwe kleine bekwaam is om wiskunde, geschiedenis, latijn, literatuur en zo te volgen, gaat ge hem dat allemaal ontzeggen om met een draaibank leren om te gaan ? Hoe professioneel interessant het ook kan zijn om met een draaibank leren om te gaan ?
.
|
Alez is het dan interessanter om uw kleine zijn bekwaamheid te ontzeggen om u als ouder ter glorie god weet wie hem in het latijn zijn wiskunde te horen opzeggen?
Wat in godsnaam ga je daar mee doen als je zoon nu een draaier wil worden?
Je maakt dezelfde fout die een ganse generatie heeft gemaakt en kinderen nu laat aanschuiven op een sollicitatie van het gemeentehuis in de hoop toch ergens binnen te geraken omdat je als ouder vond dat het beter is veel van niks te kunnen.
Laatst sprak ik bij een klant zo wat met de zoon des huizes. Het kwam zo ter sprake dat die kleine zei "ik wil landbouwer worden". Beetje vreemd want het was geen gezin van landbouwers...eerder zo wat elitaire mensen.
Ik flapte er zo wat uit van " ha dan moet je naar de landbouw school, of tuinbouw school" . Ja zei die kleine, maar eerst ga ik economie gaan studeren want je moet economie kennen tegenwoordig.
Het resultaat zal je wellicht ook wel kunnen voorspellen hé?
Geen econoom zal hij worden en ook geen landbouwer...want het één past op het ander als een tang op een varken. En tegen dat het één voorbij is is het al lang te laat voor dat ander.
De enige economie die deze kleine moet gaan studeren ligt voor hem op de landbouw school, de economie die past bij zijn studie en de rest is voor hem totaal nutteloze bagage waar hij niks mee aankan.
Probeer dat eens te begrijpen. Mensen die retorisch en abstract hebben leren nadenken zouden dat moeten kunnen plaatsen.