De BUB kaart hier een belangrijk probleem aan.
Het is toch wel zo dat auto's en de mensen die ermee reizen zich eigenlijk "grenzeloos"
verplaatsen. als men hier op het forum bv. begint te zagen over het feit dat "men" in Walonië minder flitsende boetes uitschrijft dan in Vlaanderen is dat een zaak die de automoibilisten aangaat/treft ; ie. zowel vlamingen als walen als poolse vrachtchauffeurs.
Waalse en/of vlaamse gewestregeringen moeten voor zichzelf uitmaken of hun boetepolitiek effectief is om het aantal verkeersdoden in te dijken of niet. die bevoegdheid (het plaatsen en benutten van snelheidscontrole-camera's) heeft op geen enkele wijze een ongunstig effect.
Het slecht onderhoud van wegen is een andere koek. Als je wat in de "nieuwere" lidstaten van de EU per auto rondtoert moet zie je niet naast het feit dat de EU hier infrastructuurwerken financiert. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandiger zou zijn ineens een aantal wegen tot "Europese wegen" te promoveren en in éénzelfde beweging
de signalisatie, verkeersborden enz.. één te lmaken zodat voor iedere europese autobestuurder de verkeersorden, de kleuren van de bewegwijzering enz.. voldoende éénvormig is om de verkeersveiligheid te optimalizeren.
Waar men talige opschriften moet gebruiken en met ideogrammen niet toekomt zou men dit in 2 talen moeten doen : de plaatselijke en het engels of esperanto, mits men overal
een handig gidsje uitgeeft dat engelse of esperanto talige verkeersberichten in de diverse EU talen omzet zodat elke autobestuurder overal de schriftelijke aanwijzingen kan begrijpen.
Dat een grote uniformiteit op transeuropese wegen de verkeersveiligheid verhoogt begreijpt iedereen - verkeersveiligheid stopt niet aan belgische of vlaamse grenzen !
__________________
Tempo toleras
sed vero aperas
|