Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane
Sinds meer dan een jaar werden de rusthuizen van het OCMW overgenomen door een overkoepelende organisatie 'Het zorgbedrijf'.
Sinds die overname gaat het met de instellingen zwaar bergaf.
De reden ? Besparingen tot en met.
Sinds 3 weken krijgen onze bejaarden niet eens genoeg eten meer. De rantsoenen zijn belachelijk klein geworden.
Klagen kunnen ze niet. Want de afdeling waarover het hier gaat, betreft het gedeelte met de dementen. De zwaksten onder de zwakken, zeg maar.
Weinig bezoek dus vrijwel geen sociale controle.
Daarbij komt dan nog dat het personeel voor een groot gedeelte uit vreemdelingen bestaat, nauwelijks Nederlands praat en niet graag werkt.
Ook de wetgeving in verband met de kennis van verzorging wordt overtreden.
De besparingen hebben blijkbaar maar één doel : de topsalarissen van de directieleden van het OCMW moeten betaald kunnen worden.
Zie ook :
http://asp.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={7DB128EC-4078-4A9B-A8E9-B5A497DD8A59}
Maar dat gaat duidelijk ten koste van de degelijke verzorging van onze bejaarden. De situatie is schrijnend. Er gaan verhalen van kuisvrouwen die, door gebrek aan degelijk opgeleid en gemotiveerd personeel, het werk doen van verzorgend personeel.
Daar waar mensen alle dagen gewassen worden, slaat men de laatste tijd deze wasbeurt gewoon over. Te weinig personeel en te hoge werkdruk.
De dementen weten niet beter en laten betijen. Het sporadische bezoek trekt zich van de situatie niets aan wegens onwetend.
Het is overduidelijk dat niemand zich nog geroepen voelt om dit beroep te kiezen, laat staan er voor te studeren.
Te laag loon en continu in een onderbemand RVT werken...je zou niet willen ruilen.
Ik heb deze informatie uit de eerste hand en heb met eigen ogen de porties eten van deze bejaarden mogen aanschouwen. Schandalig. Een ander woord heb ik er niet voor.
Langs de éne kant deelt het OCMW geld uit maar langs de andere kant worden onze bejaarden op een mensonwaardige manier behandeld.
En dat is NIET de schuld van het personeel, dat wil ik benadrukken.
Want ik kan alleen maar veel respect opbrengen voor de witte raven die deze job willen doen.
Heeft u iemand in de familie die in een RVT verblijft ? Controleer AUB de verzorging. Het personeel zal u dankbaar zijn wanneer u dingen meldt die niet door de beugel kunnen.
Ik heb deze informatie uit eerste hand. Mijn echtgenote begon jaren geleden uit gemeende naastenliefde op de afdeling dementen. Haar motivatie smelt weg door de onvoorstelbare wantoestanden die ze dagelijks moet zien.
Als dat de toekomst is voor iemand die heel z'n leven heeft gewerkt en afgedragen, zal ik, als mijn tijd gekomen is, wel thuis creperen.
|
Dat zijn de gevolgen van de privatisering van de zorgsector.
Wie kan betalen, krijgt zelfs snachts om 2 uur champagne op zijn kamer.
De rest kan stikken.